Meer consolidaties verwacht

Groeiende Europese biologische markt trekt steeds meer concurrentie aan

De Europese biologische voedingssector kent een groei van boven de 10%. En de rek is er nog niet uit, want het aanbod van producten en het aantal aanbieders nemen toe. Maar de biologische voedingssector, vooral in Europa, blijft gefragmenteerd. Er zijn veel aanbieders, waarvan er maar weinig een pan-Europese aanwezigheid hebben. Die versnippering zal leiden tot veel meer overnames, stellen analisten 

De groeiende Europese markt trekt steeds meer concurrentie aan. Uit data over 2016 van het Forschungsinstitut für biologischen Landbau (FiBL) blijkt dat het aantal biologisch bedrijven en importeurs de afgelopen jaren aanzienlijk steeg. De onderzoeksgroep vond 66.000 verwerkers en producenten in Europa waarvan 63.000 in de Europese Unie en 4.700 importeurs.

Kenmerkend aan de sector is dat in het bijzonder de grote voedingsbedrijven onderscheidende benaderingen hanteren. De meest favoriete optie is om biologische lijnen van bestaande succesvolle producten te ontwikkelen. Sommigen gaan echter verder en kopen biologische merken op. Kraft Heinz en Nestlé passen vooral de eerste strategie toe, terwijl Unilever en General Mills de voorkeur geven aan de acquisitieroute. 

Een andere belangrijke ontwikkeling is een sterkere focus op private labels. Het Franse supermarktconcern Carrefour bijvoorbeeld meldde dat het van plan is de omzet aan biologische voedingsmiddelen te verhogen van 1,2 miljard naar 5 miljard euro in 2022, waarbij een groot deel afkomstig dient te zijn van private labels.

Bron: Consudel via FoodHolland


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven