Eosta staat te boek als een organisatie die op gebied van duurzaamheid de kar trekt. Het bedrijf is een van de eerste bedrijven wereldwijd dat True Cost berekeningen (volgens de principes van True Pricing) van zijn producten openbaar heeft gemaakt. Naast de financiële kosten en baten zijn in een dergelijk rapport zowel de impact op het natuurlijk kapitaal (de planeet) als sociaal kapitaal (mensen) becijferd in euro’s. Maar ook het management van het hele bedrijf wordt gespiegeld aan dezelfde waarden als het productieproces van de groente en fruit – duurzaam, samen en authentiek.
"De kernwaarden zijn eigenlijk vrij simpel. Onder duurzaam verstaan we het werken met gezonde, biologische, fairtrade verhandelde producten. Onder samen verstaan we de samenwerkingsformule die wij hanteren, waarbij we op elk niveau zo direct mogelijk willen communiceren en betrokken willen zijn bij elkaar. Met ketenpartners maar ook binnen de organisatie. Onze teams zijn bijvoorbeeld zelfsturend. Er is geen baas of manager. Ideeën worden samen gegenereerd en problemen worden zo direct mogelijk samen opgelost", aldus Volkert Engelsman, directeur Eosta.
Bron: MT