"We moeten een breed draagvlak krijgen"

Biologisch als goedkoop massaproduct - goede ontwikkeling?

Steeds meer Duitsers kopen graag biologische levensmiddelen. Inmiddels bieden zelfs discounters bio-producten aan. Maar is het wel goed als bio tot een goedkoop massaproduct wordt? In de branche zijn de meningen verdeeld.

Toen discounter Lidl afgelopen herfst met haar bio-assortiment overstapte op Bioland-kwaliteit was de verrassing groot: daarmee is het de eerste discounter die sindsdien levensmiddelen verkoopt met het strenge keurmerk van vereniging Bioland, waarbij de criteria zelfs strenger zijn dan de EU-criteria voor biologische landbouw. Maar gaat de lage prijzen strategie van de discounter eigenlijk wel samen met de bio-idealen van een duurzame productie die het milieu ontziet? 

Feit is: de Duitsers kopen steeds meer bio-producten, de branche floreert. De 'Bundesverband Naturkost Naturwaren' (BNN) meldde voor het afgelopen jaar een brancheomzet van in totaal 3,46 miljard euro – een plus van 5,2 procent vergeleken bij het voorgaande jaar.

Dat bio-producten opklimmen van de niche naar massaproduct wordt door sommige branchevertegenwoordigers als ronduit positief ervaren. "We moet een breed draagvlak krijgen als we willen bereiken waarvoor we hiermee begonnen zijn", zegt Felix Prinz zu Löwenstein, voorzitter van de 'Bund Ökologische Lebensmittelwirtschaft' (BÖLW). De biologische landbouw zou niet als een niche gezien mogen worden. Steeds meer landbouwers stappen over op biologische landbouw, dan is het positief als er in de handel meer vraag naar biologische levensmiddelen ontstaat. Met grotere productiehoeveelheden dalen dan ook de prijzen. Een existentiële bedreiging voor de klassieke natuurvoedingshandel ziet hij niet. De natuurvoedingsbranche zou nog steeds een toekomst hebben omdat ze klanten een grotere productkeuze en een betere advisering biedt.
 
Elke Röder, directeur van de 'Bundesverband Naturkost Naturwaren' (BNN), kijkt daarentegen kritisch naar de ontwikkeling. De consumenten worden weliswaar bewust gemaakt van het thema duurzaamheid en milieuvriendelijke productie, maar aan de andere kant wordt ook het verkeerde signaal afgegeven, namelijk dat bio goedkoop is en dat de prijzen van levensmiddelen onbeperkt kunnen dalen.

Er zou een nadelig effect kunnen ontstaan: aan de ene kant komen er meer bio-levensmiddelen in de klassieke handel. Aan de andere kant wordt de prijsconcurrentie versterkt en zouden de landbouwers vervolgens nog sterker onder druk worden gezet, waardoor ze niet af zouden kunnen zien van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en nitraatbemesting. Dit gaat dan ten koste van het grondwater en de biodiversiteit in de natuur - zaken die de klanten met hun bio-aankoop eigenlijk wilden beschermen.

Bron: Schwarzwaelder Bote   


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven