Wat betaalt de Nieuw-Zeelandse consument voor bio?

Onlangs meldde Donald Nordeng, hoofd van de grootste bio-certificeerder in Nieuw-Zeeland, dat in de Verenigde Staten de afzet van biologische groenten en fruit sinds 1990 van 2% naar 20% is gegroeid. "Dat is heel wat anders dan hier in Nieuw-Zeeland, waar  bioproducten voornamelijk voor de export bestemd zijn en de interesse van de consument bepaald wordt door hetgeen er beschikbaar is. Het prijsverschil is hier totaal anders dan elders."

"Op meer ontwikkelde markten, zoals de Europese en Britse, hebben supermarkten hun eigen betaalbare biologische huismerkproducten, zoals SO van Sainsbury, dat als eerste retailer in Groot-Brittannië met een eigen biologisch huismerk kwam, met een assortiment bestaande uit 250 producten. 

In de Verenigde Staten is er sprake van een soortgelijke trend op het gebied van huismerken, terwijl in Nieuw-Zeeland Countdown een eigen bio-label heeft gecreëerd, en ook het assortiment van het Pam-bio-label van Foodstuff groeit. Countdown doet een poging om de prijzen van bioproducten te verlagen, bijvoorbeeld door de recent gesloten deal met Bostock, waardoor zij haar klanten 100% biologische Braeburn appelen aan kan bieden. 

"We werken nu al meerdere jaren nauw samen met onze biotelers en hierdoor lukt het ons om de extra kosten die de biologische teelt met zich meebrengt te verlagen en deze verlaging door te berekenen aan onze klanten in de vorm van lagere prijzen," zegt Steve Sexton, hoofd AGF bij Countdown. 

Countdown zegt dat haar besluit om over te stappen op biologische Braeburn appelen bedoeld is om biologische AGF betaalbaarder en toegankelijker te maken voor Nieuw-Zeelanders. De supermarkt werkt ook samen met AssureQuality om een biocertificering voor het merendeel van haar filialen te verkrijgen maar dit is niet de norm.

Foodstuffs, dat eigenaar is van Pak 'n Save, New World en Four Square, verkoopt ook biologische voedingsproducten maar Antoinette Laird, woordvoerster van de retailer, laat weten dat slechts 2% van alle verkochte eieren biologisch is, terwijl standaardeieren 60% van de omzet vertegenwoordigen.

Laird zegt dat Foodstuffs de afzet van bioproducten gestaag zag groeien en graag in wilde spelen op de consumentenvraag maar dat biologische telers en producenten voor enorme investeringen staan. "Voor sommigen is het een totaal nieuwe manier van telen. De strenge certificeringseisen waaraan moet worden voldaan alvorens een product het predicaat bio mag dragen, zorgen voor hoge kosten." 

Het biologische Pams-assortiment groenten en fruit is in de loop der jaren gegroeid en bestaat momenteel uit aardappelen, wortelen, appelen, kiwi's, uien, tomaten, pruimen en blauwe bessen. 


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven