Nieuw-Zeelanders willen meer keuze in bio-producten

De afzet van bio-voeding in Nieuw-Zeeland mag dan hoger dan ooit zijn, toch heeft de sector last van een gebrek aan aanbod, aan investeringen en de reputatie burgerlijk te zijn. Terwijl de afzet van bio twee keer zo snel groeit als van conventionele voeding, vertegenwoordigt ze slechts 2,2% van de totale supermarktafzet. 

Statistieken van investeringen in de tuinbouw en voeding/tech-start ups tonen aan dat € 8,9 mld vorig jaar mondiaal geïnvesteerd werd in de agri-tech sector, wat bijna 30% meer is dan in 2016.

Investeringen in bio-voeding stijgen in populariteit maar het is moeilijk je voor te stellen dat ze op dezelfde niveaus als de conventionele teelt zouden liggen. 

Onderzoek van Organics Aotearoa New Zealand liet zien dat 80% van de Nieuw-Zeelanders minstens eens in de twee weken bio-producten kopen. De sector is sinds 2015 30% gegroeid. Eenzelfde groei is over de hele wereld te zien, met een globale marktwaarde van € 86 mld. 

Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zo vertelt Ben Bostock van bio-kippenbedrijf Bostock Brothers dat de groei de weg naar fraude heeft geopend. 

Volgens stuff.co.nz  liggen de nationale eisen voor bio-producten huizenhoog. De hoop is dat dit de nodige investeringen zal genereren. 

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven