33% van de veganisten steunt verbod op vleesnamen voor vegetarische producten

In 2017 heeft het Europese gerechtshof beslist dat producten die geen zuivel bevatten, niet naar zuivelproducten zoals melk mogen worden vernoemd. Vorig jaar heeft Frankrijk een wet aangenomen die verbiedt dat vegetarische producten dezelfde naam krijgen als traditionele dierproducten. En in de VS mogen bedrijven in Missouri "een product niet langer vals presenteren als vlees", als deze niet van vee of gevogelte afkomstig is.

Nu heeft een nieuwe enquête aangetoond hoe consumenten denken over dit omstreden onderwerp, en er blijken duidelijke verschillen te zijn in wat vegetariërs en veganisten hiervan vinden.

Het specialistische PR-agentschap Ingredient Communications heeft de experts van Surveygoo gevraagd om de mening van consumenten op het gebied van namen van vleesvrije producten te onderzoeken. Bijna 1000 consumenten deden mee aan het onderzoek (499 in het VK en 484 in de VS). Onder de deelnemers waren zowel vegetariërs, veganisten, pescotariërs als vleeseters.

25% van de ondervraagden zegt dat het voor fabrikanten van vegetarische producten niet toegestaan ​​zou mogen zijn om vleesgerelateerde namen zoals worst, hamburger of biefstuk te gebruiken. Vegetariërs stonden het minst negatief tegenover vleesgerelateerde namen; slechts 18% steunde een verbod hierop. 33% van de veganisten en 26% van de vleeseters zei daarentegen dat vegetarische producten geen vleesgerelateerde namen zouden mogen hebben.

Richard Clarke, de directeur van Ingredient Communications, liet weten: “Het is geen geheim dat velen in de vleesindustrie de, naar hun mening, onjuiste voorstelling van vegetarische producten willen stoppen. Wat wellicht wel verrassend is, is dat veel consumenten dit verbod lijken te steunen. Nu de interesse in plantaardige diëten steeds verder groeit, en er een terugslag van de vleesindustrie onderweg is, is het tijd voor een debat over de wijze waarop vegetarische en veganistische producten worden gepresenteerd."

De enquête liet ook een duidelijk verschil tussen vegetariërs en veganisten zien wat betreft aankoopbeslissingen. Bijna de helft van de ondervraagde vegetariërs (49 %) zei dat ze eerder een vleesvrij product zouden kopen als het werd gelabeld met een woord zoals worst, hamburger of biefstuk. Van de veganisten zei slechts 19 % hetzelfde, en 57 % zei dat ze minder geneigd waren om een ​​product te kopen als het een aan vlees gerelateerde naam had.

Neil Cary, de directeur van Surveygoo: “Eén van de meest interessante bevindingen van dit onderzoek is de mate van het verschil tussen vegetariërs en veganisten. Vegetariërs lijken voorkeur te geven aan producten die lijken op traditionele vleesproducten, terwijl dit voor veganisten juist een afknapper is. De duidelijke les voor fabrikanten en marketeers van plantaardige producten is dat vegetariërs en veganisten aparte consumentencategorieën zijn, met duidelijk verschillende aankoopvoorkeuren."

De meest voorkomende reden dat ondervraagden vegetarische producten met vleesgerelateerde namen goedkeurden is dat "het de oorsprong en vorm van het product duidelijk omschrijft", een mening die gedeeld werd door 58 % van de deelnemers en 65 % van de vegetariërs. 60 % van de deelnemers die het hier niet mee eens waren, gaven echter aan dat deze vleesgerelateerde namen juist misleidend zijn.

De deelnemers werden ook gevraagd naar de termen die naar hun mening voor vegetarische producten gebruikt zouden moeten worden als vleesgerelateerde namen verboden zouden worden. Hierbij was de meest genoemde naam voor worsten "rollen", voor burgers "lapjes" en voor vegetarische steaks "porties".

Bekijk hier een overzicht van de bevindingen van de enquête.

Bron: Natural Products Global 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven