De intensieve tuinbouw is van groot belang in het Spaanse Andalusië, maar de biologische landbouw maakt slechts een klein deel uit van deze sector (ongeveer 10%). Dit betekent een grote kans voor het biologische segment om zijn positie te verbeteren, zowel op de binnenlandse als op de buitenlandse markt. Kennis van de belangrijkste kenmerken en problemen van de sector, met name rondom de afzet van producten, kan een waardevol instrument zijn in het ontwikkelen van strategieën die het concurrentievermogen van de sector doen toenemen.
Een team van het IFAPA onderzoekscentrum in Granada, bestaande uit Adriana Bertuglia, M. Carmen González Roa en Jaime Villa Asensi, heeft deelgenomen aan het project "Participatieve innovatie voor een duurzame bedekte teelt" van 2016-2018. Het onderzoek richtte zich op een analyse van de afzetketen van biologische tuinbouwproducten uit de landbouw onder plastic, en de mate van zelfvoorziening in de productiemiddelen in de sector in Andalusië. Het onderzoek bestond uit de volgende stappen:
–Analyse van de kenmerken van intensieve biologische tuinbouwbedrijven in Andalusië.
–Analyse van de kanalen die gebruikt worden voor het op de markt brengen van onder plastic geteelde biologische groenten.
–Analyse van de toeleveringssector van intensieve biologische tuinbouwbedrijven.
Uit een analyse van de verkregen informatie volgde dat de belangrijkste reden voor telers om binnen het biologische systeem te telen economisch van aard is: biologische producten leveren betere prijzen op. Naast de biologische teelt werkt 62% van de Andalusische telers onder een ander type kwaliteitscertificering, voornamelijk GlobalGAP.
Uit de gegevens blijkt uit dat de meeste producten op de markt worden gebracht via coöperaties en vergelijkbare organisaties (52.05%). Daarna volgen andere soorten bedrijven die gewijd zijn aan de verwerking en afzet van producten (36,84%).
70% van de handelsbedrijven houdt zich ook bezig met de teelt, en 85% met de behandeling en verpakking van producten voor de afzet op de markt. Bijna de helft (45%) van deze bedrijven brengt uitsluitend biologische producten op de markt, de rest van de bedrijven werkt zowel met biologische als met conventionele producten.
De belangrijkste reden voor bedrijven om biologische producten af te gaan zetten is de vraag vanaf de markt, of de vraag vanuit de telers die de bedrijven bevoorraden en die op zoek zijn naar een grotere winstgevendheid. Het merendeel van de oogst wordt voor de buitenlandse markten bestemd. Slechts één bedrijf in Andalusië zet meer dan 50% van zijn producten op de Spaanse markt af.
Op de exportmarkten komen de producten over het algemeen in supermarkten terecht, voornamelijk via tussenhandelaren. Voor ongeveer 20% van de bedrijven geldt echter dat een deel van de oogst bij kleinhandelaren terechtkomt. Ten slotte blijkt uit de analyse dat de sector aan de kust van Almería en Granada op het gebied van productiemiddelen alleen zelfvoorzienend is in zaailingen en hulpinsecten. De rest van de middelen wordt geleverd door multinationals.
Bron: juntadeandalucia.es