Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De voors en tegens van biologische producten in Franse supermarkten

De website ‘Le Drenche’ besprak twee tegengestelde opvattingen over biologische producten die beschikbaar zijn in Franse supermarkten.


Voor
Volgens directeur van de biologische markt bij Carrefour Benoît Soury heeft het bedrijf al meer dan 30 jaar lang sterke en duurzame relaties opgebouwd met de agrarische wereld, voornamelijk met de conventionele kwaliteitsketens. Carrefour doet er alles aan om de voedseltransitie voor iedereen toegankelijk te maken. Het doel is om alle consumenten kwalitatief eten en gezondere producten tegen een eerlijke prijs aan te bieden.


95% van de seizoensgebonden groenten en het seizoensgebonden fruit, afgezet door Carrefour, wordt in Frankrijk geteeld. Tegelijkertijd ondersteunt het bedrijf verschillende coöperaties in Corsica tijdens hun transitieperiode totdat in het bezit zijn van een biologisch certificaat voor pomelo's en clementines.


De supermarkten worden vaak beschuldigd van het feit dat ze enkel kortetermijncontracten aangaan en het feit dat ze telers uitsluiten. Toch ondersteunt Carrefour conversie en teelt, met langetermijncontracten van 5 jaar. Deze contracten zijn niet exclusief en daarom wordt Carrefour de steun van 20.000 telers in Frankrijk.
Consumenten houden van lokale producten en korte distributiekanalen. Om prioriteit te kunnen geven aan de bevoorrading van supermarkten in de buurt, heeft de supermarktgigant een zeer gestructureerde organisatie ontwikkeld bestaande uit 22 inkoopcentra voor biologische producten en met korte distributiekanalen.


Tegen
Volgens Frédéric Denhez, auteur van ‘Acheter Bio ? À qui faire confiance’, uitgebracht bij Albin Michel, leidde de populariteit van biologische producten tot allerlei ideeën en zijn het dankzij verschillende supermarktketens massaproducten geworden. Dat laatste heeft weer gemaakt dat er twijfels rond het onderwerp zijn ontstaan.


Omdat de regels rondom biologische producten in Europa worden bepaald aan de hand van specificaties die gelden voor alle landen binnen de unie, zijn al deze producten van dezelfde kwaliteit. Met andere woorden: waar biologische producten ook worden gekocht, ze voldoen aan dezelfde criteria. Het logo van het biologische certificaat is een groen blad, AB voor Frankrijk. De specificaties zijn beperkend voor het gebruik van ‘inputs’ als gewasbeschermingsmiddelen en meststoffen. Het gebruik ervan is beperkt tot producten uit de biologische landbouw zelf, zoals mest en natuurlijke stoffen als koper.


Technisch gezien is de afwezigheid van synthetische middelen in biologische producten echter niet gegarandeerd. Voor verwerkte producten is de toegestane lijst van additieven wel veel korter.
Consumenten hebben een geïdealiseerd beeld van het biologische label dat niet representatief is voor de werkelijkheid. Ze willen geloven dat het een ‘gezonde belofte’ is, dat het eten van biologische producten de planeet zal redden en dat bij producten met een biologisch label de dieren en telers per definitie worden gerespecteerd... maar dat is niet altijd het geval.


Volgens Denhez moet men, om zuiver biologische producten te vinden die in overeenstemming zijn met de biologische filosofie, een beroep doen op ‘Nature et Progrès’ en over het algemeen alleen verse producten kopen die in Frankrijk zijn gemaakt, waar de telers deze filosofie respecteren. Ten slotte moeten labels zorgvuldig worden gelezen: een verwerkt product met een lange en mysterieuze lijst met ingrediënten is altijd verdacht.


Bron: ledrenche.fr

Publicatiedatum: