'Greenwashing': waarom modemerken uitpakken met duurzaam imago terwijl ze niet (zo) ecologisch zijn

Duurzaamheid is hip, ook in de modewereld. Merken lanceren de ene veganistische collectie na de andere. Ketens lanceren ophaalprogramma’s in hun winkels voor kapotte of ongebruikte kleding en maken daar nieuwe kledingitems van: bont en zelfs wol worden gebannen. Er worden ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen verkondigd in de media. Maar doen de merken zich niet milieuvriendelijker voor dan ze eigenlijk zijn om zo een graantje mee te pikken van de duurzame hype?

Een duidelijk voorbeeld van 'greenwashing' was het incident rond webshop Boohoo. Zij hadden groots aangekondigd geen wol meer te gaan gebruiken in hun collecties, terwijl ze nog nooit wol hadden gebruikt voor hun kledingstukken. Om overduidelijke redenen trokken ze hun aankondiging snel in, maar toen was het kwaad natuurlijk al lang geschied. Zo zijn er nog een aantal – al dan niet zo extreme – voorbeelden op te noemen van merken die duurzaamheid lijken aan te wenden als marketingtruc.

Klik hier om verder te lezen.

Bron: Het Laatste Nieuws


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven