Carrefour versterkt samenwerking Westvers en breidt veggie- en bio-gamma uit

Carrefour België werkt met het atelier Westvers sinds 1982 en heeft besloten om de samenwerking met hen te versterken. Deze samenwerking maakt het mogelijk om de activiteiten van Westvers te centraliseren en de engagementen van 'Act For Food' te versterken door de ontwikkeling van de blockchaintechnologie, de traceerbaarheid van de producten en de ontwikkeling van producten via de Kwaliteitsketen Carrefour. 

Groeiend bio-gamma
De samenwerking met Westvers maakt het mogelijk om te voldoen aan de vraag naar biologische producten, die in België in 10 jaar tijd verdubbeld is. De Belgen hechten veel belang aan de kwaliteit van het vlees en de biologische landbouw heeft hun voorkeur. "Carrefour is zich ervan bewust dat de vraag blijft groeien en wil haar klanten kwaliteitsproducten aanbieden", laat het bedrijf weten.

Veggie- assortiment
De gewoonten van de consument veranderen. Zij eten steeds meer vegetarische of veganistische producten of worden minstens flexitariër. Carrefour houdt rekening met deze verandering en past zich aan door het Veggie-assortiment uit te breiden met vleesvervangers, zoals het vegetarische assortiment hamburgers, gehakt, gehaktballen, worsten, falafels, koteletten en médaillons en zogenaamde 'rauwe' producten zoals tofu, tempeh of seitan.

Blockchaintechnologie
Dankzij de blockchaintechnologie die Carrefour in samenwerking met Westvers heeft geïmplementeerd, kunnen consumenten het vlees tot aan haar geboorte traceren en de afgelegde afstand ervan achterhalen door de QR-code op de verpakking te scannen. De traceerbaarheid van producten maakt het mogelijk de voedselveiligheid te versterken. Met de samenwerking tussen Carrefour en Westvers zal men de blockchaintechnologie kunnen uitbreiden naar andere producten. Een enkele productielocatie zorgt voor één aanspreekpunt en deze centralisatie maakt een betere controle van de activiteiten mogelijk. 

Vermindering CO2-uitstoot 
De centralisatie van alle activiteiten in één enkele werkplaats en de rationalisatie van de logistieke stromen zullen een positieve impact hebben op het milieu en de planeet. Deze nieuwe organisatie zal het transport per vrachtwagen aanzienlijk beperken en de CO2-uitstoot verminderen. Het verminderen van de CO2-uitstoot maakt deel uit van de inspanningen van Carrefour voor onze planeet. Zo heeft Carrefour België haar CO2-uitstoottussen 2010 en 2018 al met 78% verminderd.

Minder verpakkingen 
Zoals vermeld in actie 11 van Act For Food wil Carrefour haar milieu-impact verminderen door de verpakking van haar 11.000 eigen merkproducten te verminderen en door het recycleren van materialen te stimuleren. De centralisatie  van de productie op één locatie maakt het mogelijk om aanzienlijk te investeren in nieuwe verpakkingstechnologieën. Zoals onlangs aangekondigd is het biologische vleesassortiment al verpakt in recycleerbare kartonnen verpakkingen.

Bron: Carrefour


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven