Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Oogst HaciendasBio groeide met 61% in 2018

HaciendasBio, het grootste teeltbedrijf van biologische groenten en fruit in Spanje en leider in de export van deze producten naar Europese land en, bereikte in 2018 een oogst van 32.200 ton. Dit betekende een groei van 61% ten opzichte van 2017, toen de oogst een omvang van 20.000 ton had. Het bedrijf, dat vandaag de dag 90% van zijn producten exporteert naar meer dan 17 landen, sloot het jaar af met een omzet van 32 miljoen euro, opnieuw een jaar van continue groei met dubbele cijfers. Om de groei te versterken, hebben de partners van het bedrijf een tweede kapitaalverhoging van 4 miljoen euro doorgevoerd, hetzelfde bedrag dat voor dit jaar werd geïnvesteerd. Op basis hiervan kan het bedrijf zijn positie verstevigen, investeringen doen (zoals de aankoop van nieuwe teeltbedrijven) en werken aan R+D+i.

"We zijn zeer tevreden met de resultaten van 2018 aangezien deze een weerspiegeling zijn van de groei van de vraag naar biologische groenten en fruit, zowel in Spanje als in andere delen van Europa. Op nationaal niveau draagt onze inzet op de democratisering van biologische groente en fruit bij aan de toename van de consumptie van biologische producten. Dit, samen met het feit dat het bedrijf beschikt over een team van mensen die volledig bij het project betrokken zijn en zich ermee identificeren, heeft geleid tot de sleutel tot succes", stelt Paco Casallo, algemeen directeur van HaciendasBio.

De positieve resultaten van het bedrijf zijn ook terug te zien in de personeelsbezetting. Het bedrijf heeft zich ervoor ingezet om het aantal vaste medewerkers te verhogen van 82 naar 163 in 2018. 40% hiervan is vrouw. In het hoogseizoen, tussen de maanden maart en augustus, heeft het bedrijf meer dan 1.000 werknemers in dienst.

Belangrijke mijlpalen in 2018

HaciendasBio sloot 2018 af met een areaal van 2.200 hectare: 32% meer dan in 2017. Hiermee verstevigt de onderneming haar positie als de teler met de meeste biologische landbouwgrond in Spanje. Het areaal is verdeeld over 35 teeltbedrijven, gelegen in Extremadura, Andalusië, Catalonië, Aragón, de Canarische Eilanden en Valencia.

Een andere grote mijlpaal voor het bedrijf was de inwerkingtreding van de verwerkings- en verpakkingsfaciliteiten in het nieuwe Biologische Park van HaciendasBio, in het tweede kwartaal van 2018. Deze faciliteiten beschikken over een intelligent controlesysteem voor energie-opwekking en -verbruik, dat zorgt voor een optimale werking. Met een oppervlakte van 400 hectare herbergt het complex het nieuwe hoofdkantoor van het bedrijf, met industrie 4.0, laboratoria, een onderzoekscentrum en een energiecentrale. Ook zal er een school komen die gebaseerd is op de Waldorf pedagogiek (de eerste school in Extremadura met deze filosofie, en uniek in Spanje vanwege de rurale en agrarische omgeving).

HaciendasBio heeft zijn assortiment verder uitgebreid in 2018, met de toevoeging van nieuwe bladgroenten. Daarnaast is de teelt van vijgen en kersen toegenomen. Ook heeft het bedrijf de cycli voor nectarines en perziken verlengd, en nieuwe soorten gele perzik en meloen geïntroduceerd. Ook voor 2019 is HaciendasBio volop bezig met nieuwe producten, zoals abrikozen, kaki's en granaatappels.

Dichter bij de consument

In 2018, een jaar na de introductie van Biovivo op de binnenlandse markt, heeft het merk zijn aanwezigheid op de markt vergroot. In totaal werden er 1.000 winkels bereikt en werd er een omzet van 2 miljoen euro behaald: goed voor 5% van de totale omzet van het bedrijf. De producten van het Biovivo komen terecht in diverse winkels, van speciaalzaken tot supermarkten, en zijn onder andere terug te vinden in de schappen van Consum, Eroski, Caprabo, Euromadi, Alimerca, Mercabarna-Rafols, Cal Fruitós, Carrefour, Ahorramás, Merca Madrid-Olivar en Hermanos Martín.

Biovivo is het eerste merk op de Spaanse markt dat een volledig duurzame verpakking heeft ontworpen, zonder plastic. Deze verpakking onderscheidt de biologische producten van de rest.

Publicatiedatum: