Reactie Odin op prijsvergelijking Consumentenbond

"Iets of iemand gaat uiteindelijk de daadwerkelijke kosten betalen"

Odin stuurde het onderstaande bericht in als reactie op het prijsvergelijkingsonderzoek van de Consumentenbond. Odin directeur Merle Koomans van den Dries geeft onder meer aan dat in dit prijsvergelijk de werkelijke waarden, kwaliteit en kosten niet tot uitdrukking komen. "Iets of iemand gaat uiteindelijk de daadwerkelijke kosten betalen. Als dit niet in de winkel gebeurt, dan zeker ergens anders." 

Investeer mee in een gezonde wereld

Odin is heel bewust een coöperatie. Iedereen kan lid en mede-eigenaar worden. Dat creëert betrokkenheid, en niet enkel omdat consumenten met 15-20% ledenvoordeel kunnen inkopen. Er ontstaat een daadwerkelijke verbinding met waar producten vandaan komen, wie ze produceert en op welke wijze dit gebeurt.

Odin directeur Merle Koomans van den Dries: "Bij Odin investeren we in biodiversiteit, een rijk insectenleven, fitte bijenvolken, vrije keuze in groentenrassen, respectvolle omgang met dieren en een faire manier van economisch handelen. Het maakt dus echt uit in welke voedselketen jij jouw euro uitgeeft."

"Biologische speciaalzaken zetten zich vooral in voor de hoogste productkwaliteit, goede arbeidsvoorwaarden, eerlijke afspraken met boeren en respectvolle omgang met mens, dier en natuur in de gehele keten", aldus Merle.

In het prijsvergelijk bestempelt de Consumentenbond alle producten als een vervangbaar bulkproduct en neemt daarbij aan dat er geen kwaliteitsverschillen bestaan tussen koffie en koffie, eieren en eieren, rundergehakt en rundergehakt, enzovoort. Dus de suggestie wordt gewekt dat alles hetzelfde is en enkel de prijs verschilt.

Het is goed dat de Consumentenbond erkent dat er grote verschillen zijn tussen producten uit biologische of chemische landbouw. Maar net zoals de kwaliteit van conventionele producten onderling verschilt, zo zijn ook de verschillen tussen biologische producten met een EU-keurmerk enorm.

Merle: "De werkelijke waarden, kwaliteit en kosten komen in dit prijsvergelijk geheel niet tot uitdrukking. Iets of iemand gaat uiteindelijk de daadwerkelijke kosten betalen. Als dit niet in de winkel gebeurt, dan zeker ergens anders. Dan is het raar als consumenten niet verder kijken dan hun eigen portemonnee."

Investeer je mee in een gezonde wereld om je heen? Voor jou en de volgende generaties?

Voor meer informatie: communicatie@odin.nl 


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven