"Remeker laat zich niet leiden door wat de grote groep doet"

WUR helpt boeren en tuinders bewuste bedrijfskeuzes te maken

Alfons Beldman en Jan Willem van der Schans zijn onderzoekers bij Wageningen Economic Research. Zij zijn nauw betrokken bij trajecten om onder andere melkveehouders te helpen bewuste keuzes te maken als ze bijvoorbeeld op het punt staan een bedrijf over te nemen of een andere weg in willen slaan.

Beldman reageert op het succesverhaal van Nederland als tweede landbouwexporteur ter wereld, waar ook een keerzijde aan zit: "Ik denk dat het voor Nederland niet gunstig is om op maximale export in te zetten maar juist op export met toegevoegde waarde. De vraag is wat je als individuele melkveehouder daaraan kunt doen en dat is lastig. Eén optie is dat je je als ondernemer onttrekt aan de reguliere keten. Je kiest en regelt dan je eigen afzet en je stapt over naar een kleinere keten of regelt zelfs je eigen verwerking. Er zijn voorbeelden van individuele bedrijven die dat doen. Denk aan Remeker kaas. Dat is een onderneming die al heel lang zelf de melk verzuivelt, daar kaas van maakt en een topsegment in de markt heeft gevonden. Dit is een biologische zuivelondernemer die helemaal zelf die strategie ontwikkeld en bedacht heeft, lang voordat zulke discussies gevoerd werden en die zich niet heeft laten leiden door wat de grote groep doet."

Methodieken en trainingen
Wat WUR op dit gebied kan doen, is de verschillen tussen bedrijven analyseren en benutten Individuele ondernemers gaan soms op zoek naar andere businessmodellen en daar daar helpt WUR bij in de vorm van methodieken om te komen tot een passend businessmodel en trainingen om dit model te implementeren. Een ondernemer moet dan goed naar zichzelf en zijn of haar bedrijf kijken en de vraag stellen wat hij zelf goed kan en wat hij wil. Volgens Beldman is die ambitie is heel belangrijk: "Als je goed bent in het produceren van gras, het melken van koeien en het produceren van melk, dan moet je je vooral op die primaire productie richten. Dan moet je een partner in de keten kiezen waar jij vertrouwen in hebt omdat die een goede meerwaarde voor jouw melk kan creëren. Daarbij moet je naar de lange termijn kijken. "

lees hier het complete artikel.

Bron: Wageningen University & Research


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven