Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Silvia Llamas, marketingmanager van Haciendas Bio:

"Consumptie bio blijft jaarlijks met dubbele cijfers stijgen"

"Bedrijven die vorig jaar over geen enkel biologisch product beschikten, beginnen er nu wat toe te voegen aan hun assortiment. Ondertussen zetten bedrijven die al veel ervaring hebben in de teelt en afzet van biologische producten in op het gebruik van duurzamere verpakkingen zonder plastic", zegt Silvia Llamas, marketingmanager van het Spaanse Haciendas Bio in een terugblik op de afgelopen editie van de Fruit Logistica beurs in Berlijn.

Eén van de noviteiten van dit in biologische producten gespecialiseerde bedrijf is de introductie van 19 biologische bladgroenten, die geteeld worden in Cuevas, Almería. Daarnaast komt Haciendas Bio met nieuwe pruimenrassen, waarmee het bedrijf hoopt tegemoet te komen aan de verschillende voorkeuren van consumenten.

De belangrijkste doelstelling voor Haciendas Bio in het stimuleren van de groei van de biologische markt in Spanje, is volgens Silvia Llamas het voorlichten van consumenten over de waarden en de voordelen van dit type landbouw om zo hun koopbeslissing te beïnvloeden.

"Terwijl Spanje een Mediterraans land is met een consumentenprofiel dat erg lijkt op dat van Italië, ligt de aankoop van biologische producten nog ver onder de maat. Spanjaarden zijn van mening dat het grootste verschil zit in de prijs en hoewel er gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt voor de teelt van traditionele producten, houdt dit de consumptie niet tegen, omdat er geen besef is van de mogelijke gevolgen voor de gezondheid. Dit is iets wat beetje bij beetje aan het veranderen is. We merken dat er al sprake is van een grotere belangstelling voor de herkomst van het voedsel en de manier waarop het geteeld wordt, vooral onder jonge mensen. Dit heeft de consumptie exponentieel doen toenemen in de afgelopen jaren, samenvallend met het economische herstel in Spanje."

Uit een onderzoek van Qantar World Pannel bleek dat de consumptie van biologische producten in 2017 met meer dan 14% groeide, tegenover een toename van 2% van de consumptie van traditionele producten. De consumptie neemt jaarlijks met dubbele cijfers toe. "Aanvankelijk werd gedacht dat biologische producten een voorbijgaande trend of rage zouden zijn, maar nu blijkt dat het iets blijvends is en dat het zal blijven groeien", stelt Silvia Llamas.

"Opeens willen veel bedrijven af van plastic in verpakkingen"
Tweeënhalf jaar geleden introduceerde Haciendas Bio het Biovivo merkt voor de Spaanse markt. Dit merk is 100% duurzaam, met inbegrip van de verpakking, waarvoor alternatieven voor plastic worden gebruikt.

"Samenvallend met het begin van de 'antiplastic' beweging, waren we pioniers in dit opzicht. Tot op dat moment was er namelijk geen enkel bedrijf in Spanje dat groenten en fruit aanbod die alleen verpakt werden in kartonnen bakjes, netten van biologisch katoen en 100% gerecycled papier. Vandaag de dag willen veel bedrijven dit soort verpakkingen gebruiken, hoewel het niet makkelijk is om van plastic af te komen. Bederfelijke producten hebben een bepaalde hoeveelheid vocht nodig en niet alle supermarkten beschikken over koeling. In die gevallen maakt plastic het mogelijk om de houdbaarheid van het product te verlengen. Daarnaast zijn producten in plastic verpakkingen ook zichtbaar. Daarom is het uitsluitend werken met kartonnen verpakkingen een ware uitdaging, waar we elke dag aan werken", legt Llamas uit.

Fraude, één van de grootste bedreigingen
Er zijn steeds meer handelaren in traditionele producten die biologische producten aanbieden als traditionele producten en vice versa, naar gelang wat uitkomt met de prijs. Dit maakt het in veel gevallen moeilijk om te onderscheiden wat biologisch is en wat niet.

Volgens Silvia Llamas wordt niet altijd voldaan aan de eisen waaraan een teeltbedrijf moet voldoen om als biologisch erkend te worden, of worden deze voorwaarden tot een minimum beperkt. In die zin is het belangrijk dat alle ondernemingen worden gecontroleerd op basis van belastings- en handelsregisters, om op die manier het risico op fraude te beperken, door de activiteiten van de bedrijven bloot te stellen aan publieke controle. Het is noodzakelijk om een oproep op het garanderen van de authenticiteit van biologische producten, in het kader van toewijding en transparantie.

"Fraude is één van de grootste bedreigingen waar deze sector mee te maken heeft. Fraude kan het imago van de filosofie ernstig beschadigen en kan er daarnaast voor zorgen dat kopers gaan twijfelen aan het goede werk van bedrijven die wel gespecialiseerd zijn in biologische teelt, of, zoals HacienasBio, in biodynamische teelt."

Voor meer informatie:

Silvia Llamas
Haciendas Bio
C/ Julio Cienfuegos Linares 8,2, 2A 
M: +34 686279363 
sla@haciendasbio.com
www.haciendasbio.com

Publicatiedatum: