Dit tamponmerk wil de wereld veranderen

Menstruatie hoort bij het leven, maar zorgt ook voor problemen. Van de plasticverontreiniging, die veroorzaakt wordt door alle eenmalig bruikbare inbrenghulzen, menstruatiearmoede en tampontaks tot aan discriminatie en sociale stigmatisering. Kortom menstruatie is verre van eenvoudig. Maar er is een merk dat voor veranderingen zorgt, niet alleen met hun tampons van biologisch katoen zonder schadelijke middelen, maar ook met hun sterke merkpresentatie en liefdadigheidsinitiatieven.

Het merk heet Ohne. Zij brengen tampons van 100% biologisch katoen op de markt, maar dat is nog niet alles. Check bijvoorbeeld de Instagram-pagina van het bedrijf en je ziet allemaal foto's van sterke, geëmancipeerde vrouwen die er niet terugschrikken voor het feit dat zij menstruatie hebben. Er is geen blauwe vloeistof in plaats van rood bloed, er zijn geen vrouwen die door bloemenvelden dansen in witte jurken en er is geen roze. Het is een echter weerspiegeling van echter vrouwen in alle soorten en maten en in al hun glorie.

"We willen de grenzen verleggen van wat als 'normaal' wordt gezien in menstruatiereclames en willen dit authentiek benaderen", geven de merkoprichters Nikki Michelsen en Leah Remfry-Peploe aan. "We willen de meest krachtige representatie laten zien van menstruatie en de vrouwen die menstruatie hebben!"

Eén van de belangrijkste punten van het merk is hun transparantie als het over hun product gaat. "Mensen weten niet wat er in de menstruatieproducten die ze gebruiken zit omdat niemand die informatie biedt of dit onderwerp aankaart." Het blijkt dat traditionele tampons vol schadelijke stoffen kunnen zitten, terwijl we dit product tot wel zes uur in ons dragen. En hoewel het merk bewust niet predikt over duurzaamheid, houdt Ohne wel het milieu in gedachten. "We zijn blij dat er herbruikbare opties zijn zoals menstruatiebroekjes en menstruatiecups, maar we weten dat deze niet geschikt zijn voor iedereen. Tampons van bio-katoen zijn een geweldig alternatief voor de in plastic verpakte, schadelijke mainstreamproducten die de meesten van ons gewend zijn om te gebruiken. We willen niks opdringen, maar we willen er zeker van zijn dat iedereen de optie en informatie heeft die nodig is om geïnformeerd beslissingen te maken die het beste zijn voor hun lichaam en hun ecologische geweten."

Ohne zet zich tevens in om menstruatiearmoede op de wereld tegen te gaan, beginnend met het 'Menstrual Health Management programme' met School Club Zambia. Daarbij wordt er 5% van de bedrijfsinkomsten gedoneerd aan het initiatief dat helpt om de hygiëne te verbeteren, herbruikbare menstruatiemateriaal te maken en jonge vrouwen over menstruatie voor te lichten.

Voor meer informatie: www.ohne.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven