Bio-brood en bio-worst: omzetbrenger of onnodig in de ambachtelijke sector?

Bio-levensmiddelen zijn populair, maar tot nu toe is slechts elke vijftigste Duitse slagerij en iedere twintigste Duitse bakkerij bio-gecertificeerd. Uit een nieuw onderzoek blijkt welk potentieel de bio-markt heeft en welke omzet er tot nu toe behaald kunnen worden.

Vooral de retailsector profiteert van de populariteit van de biomarkt - haar aandeel aan de totale verkoopopbrengst uit biologische levensmiddelen bedraagt zo'n 60 procent. Anders dan in de retail is tot nu toe echter nauwelijks onderzocht hoe bio-producten in de ambachtelijke sector gepositioneerd zijn. In het kader van het Duitse 'Bundesprogramms Ökologischer Landbau und andere Formen nachhaltiger Landwirtschaft' (BÖLN) hebben bio-markt deskundigen van de 'Agrarmarkt Informations-Gesellschaft' (AMI) nu cijfers over bio-bakkerijen en bio-slagerijen verzameld en biologische bakkers en slagers ondervraagd.

Slechts elke vijftigste slagerij en elke twintigste bakkerij is bio-gecertificeerd
Hieruit blijkt dat er in Duitsland 601 bio-bakkerijen en bakkerijen met een gedeeltelijk bio-assortiment zijn, evenals 239 bio-slagerijen en slagerijen met een gedeeltelijk bio-assortiment. Daarmee is in Duitsland slechts iedere vijftigste slagerij en ongeveer iedere twintigste bakkerij bio-gecertificeerd. Bovendien zijn de bio-gecertificeerde bakkerijen en slagerijen zeer ongelijkmatig over het land verdeeld: wie in Bayern woont en biologische bakkerijproducten of biologisch vlees direct bij de bakker of slager wil kopen kan het makkelijkste slagen. Want meer dan één derde van all bio-bakkerijen en één vierde van alle bio-slagerijen zijn hier te vinden, dicht gevolgd door Niedersachsen met 36 bio-slagerijen en Baden-Württemberg met 120 bio-bakkerijen. In Berlijn vindt men 22 bio-bakkerijen en acht bio-slagerijen, in Hamburg vijf bio-bakkerijen en twee bio-slagerijen.

Omzet van bio-bakkerijen en bio-slagerijen zeer verschillend
Volgens het 'Zentralverband des deutschen Backhandwerks' lag de gemiddelde jaaromzet per bakkerij in 2017 op 1.256.000 euro. Volgens de berekeningen van de AMI behaalde een bio-bakkerij in 2017 gemiddeld een bio-omzet van circa 650.000 euro. De omzetcijfers lopen echter ver uiteen, beginnend bij een jaaromzet van 10.000 euro tot aan een jaaromzet van zeven miljoen euro. Terwijl achttien bedrijven elk tot maximaal 50.000 euro per jaar aan omzet haalden, hadden zes bio-bakkerijen een jaaromzet van meer dan 1,5 miljoen euro.

Bij de slagerijen ziet het er ongeveer net zo uit: terwijl een slagerij in 2017 gemiddeld een omzet van 1,38 miljoen euro behaalde, becijferd de AMI de gemiddelde bio-omzet per bio-slagerij op circa 470.000 euro. In 2016 was dit 460.000 euro. Ook hier lopen de omzetcijfers ver uiteen: vijf bedrijven behaalden elk een omzet van maximaal 50.000 euro per jaar en drie bio-slagerijen kwamen op een jaaromzet van meer dan 800.000 euro.

Bioproducten: wat zorgt voor de meeste omzet?
Bakkerijen en slagerijen halen hun omzet al lang niet meer alleen maar met bakkerijproducten of vlees. Dat geldt ook voor de biologische bakkers en slagers, blijkt uit een AMI-enquête. Volgens deze enquête maken brood en bakkerijproducten zo'n 44 procent van de totale bio-omzet van bakkerijen uit, gevolgd door gedroogde producten met 27 procent. De bistro-inkomsten maken tien procent van de totale omzet uit. Bovendien ontwikkelen steeds meer bio-bakkerijen zich in de richting van natuurvoedingswinkel. Alle producten voor dagelijks gebruik zijn vaak onderdeel van het assortiment.

Ook bij bio-slagerijen is een soortgelijke ontwikkeling herkenbaar: met bio-vlees en biologische vleeswaren wordt minder dan 60 procent van de totale bio-omzet behaald. Andere omzetbrengers – met elk tot wel tien procent van de totale omzet - zijn brood- en bakkerijproducten, gedroogde producten en zuivelproducten.

Bewustzijn voor bio-kwaliteit creëren
Ook al zitten er nog gaten in de gegevens, bakkers en slagers kunnen nu dankzij het AMI-onderzoek de markt en de concurrentiesituatie wel duidelijk beter inschatten. Of een bio-bakkerij of bio-slagerij zich succesvol op de markt kan positioneren, hangt volgens inschatting van de ondervraagde bio-bakkers en bio-slagers van vele factoren af: naast het bewustzijn voor bio en de koopkracht van de klanten telt in het bijzonder de kwaliteit van de producten.

Bron: www.deutsche-handwerks-zeitung.de


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven