Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Weleda behaalt nieuw UEBT-label

De non-profit organisatie Union for Ethical BioTrade (UEBT) heeft onlangs een nieuwe certificering en vertrouwenslabel gelanceerd voor merken die mensen en de biodiversiteit respecteren. Weleda, een van de oprichters van het nieuwe vertrouwenslabel, zal in 2019 een van de eerste merken zijn die het UEBT label op zijn producten gaat plaatsen.

Weleda en de Ekos lijn van Natura Cosmetics (Brazilië) zijn de eerste merken die de certificering hebben ontvangen. Het laat aan consumenten zien dat ze door het kopen van deze producten bijdragen aan een wereld waarin mensen en de biodiversiteit kunnen floreren. Het ontwerp van het label is rond met er in een afbeelding van een katachtige die mensen, planten en dieren en hun wederzijdse afhankelijkheid weerspiegelt. Het label zal binnenkort te zien zijn in de schappen van grote retailers, en de verwachting is dat de zichtbaarheid van het label flink groter zal worden in 2019.

“Wat nieuw is aan de UEBT-certificering is dat het het complete ethische inkoopsysteem van een merk omvat, zodat het label bevestigt dat het bedrijf voldoet aan alle eisen van de UEBT wat betreft het inkopen en innoveren van natuurlijke ingrediënten," zegt de directeur van UEBT, Kutsch Lojenga. “Als onderdeel van het certificeringsproces bevestigen merken dat ook in hun leveringsketen alle producten op ethische wijze worden ingekocht."

De UEBT neemt een beslissing over de certificering na audits die door onafhankelijke certificeringsinstanties worden uitgevoerd en die controleren of de regels en procedures die vereist zijn de de UEBT worden nageleefd.

“Door middel van onze samenwerking met UEBT hebben we de afgelopen zeven jaar onze toewijding aan het inkopen van biologische en ethische grondstoffen enorm vergroot. We zijn dan ook erg trots dat we, samen met onze klanten, ons deel doen om de aarde te beschermen," zegt An Driessens, hoofd Marketing bij Weleda.

“In 2000 toen Natura het Ekos merk lanceerde, pionierden we het gebruik van Braziliaanse actieve ingrediënten die goed zijn voor de biodiversiteit, waardoor we het beste van de natuur en wetenschap konden combineren om cosmetische producten van onbetwistbare kwaliteit te maken. Een decennium later werd deze toewijding verder versterkt met het Amazonia Programme, een programma waarin een bedrijfsmodel werd gecreëerd waarbij een bos staand meer waard is dan wanneer deze omgehakt wordt. Nu vernieuwen we deze proactieve houding door de ethische en duurzame praktijken die bij het inkopen van deze ingrediënten komen kijken naar de consument te communiceren. Zo zorgen we voor het behoud van bossen en zorgen we er gelijkertijd voor dat lokale gemeenschappen een inkomen hebben," vertelt Andrea Alvares, vicevoorzitter Marketing, Innovatie en Duurzaamheid bij Nature. 

Recent onderzoek van de UEBT heeft aangetoond dat de meerderheid van de consumenten (79%) vindt dat "bedrijven een morele verplichting" hebben om een positieve impact op mensen en de biodiversiteit te hebben door de inkoop van natuurlijke ingrediënten. Toch zegt slechts 37% van de consumenten dat ze er "vertrouwen in hebben dat bedrijven serieuze aandacht schenken" aan deze problemen. 70% zegt dat ze meer vertrouwen hebben in een bedrijf "waarvan de toewijding aan de ethische inkoop van ingrediënten wordt geverifieerd door onafhankelijke organisaties."

Bron: UEBT

Publicatiedatum: