Filip Fraeye van BioFresh Belgium:

"Voor ons is bio geen trend maar een filosofie"

Hoe geraken verse en verpakte bioproducten van de boer of de fabriek tot in de biowinkels, restaurants en scholen? BioFresh Belgium, de groothandel van biologische producten, verdeelt groenten en fruit, vers- en droogwaren over heel België. Biofresh draait daarmee een omzet van 70 miljoen euro.

Onze filosofie: duurzaam en stabiel groeien
"Bio is weliswaar ‘booming’ maar dat speelt minder voor ons. We hebben altijd de overtuiging gehad dat de groei van ons bedrijf een organische groei is en moet zijn en ook niet anders kan. Wij hebben een duurzame, stabiele groei voor ogen, voor ons is bio immers een filosofie. We trekken dit gedachtengoed door in alles wat we doen,"
vat Filip Fraeye het samen.

"Bio is een menselijke manier van ondernemen. Vroeger vond men bio iets abnormaals. Nu zien we niet voor niets dat steeds meer klanten voor de biowinkel kiezen. Het gaat om bijzonder trouwe, overtuigde en bewuste consumenten. Ze kopen bio niet enkel omwille van het label maar omwille van de kwaliteit van het product. Ze zijn bovendien overtuigd dat hun aankopen bijdragen aan een duurzamere landbouw."

Filip Fraeye van BioFresh in de kazenfrigo (Foto VLAM)

Bio is – uiteraard – eco
"De ecologische voetafdruk van BioFresh is cruciaal", zegt Fraeye. "Alle producten die we verkopen zijn biologisch geteeld, dus ze zijn per definitie ook ecologisch. Maar het zit ook in onze genen. Ieder puntje dat kan bijdragen aan een kleinere ecologische voetafdruk wordt bekeken. We hebben bijvoorbeeld zonnepanelen gelegd, maar niet om groenstroomcertificaten op te strijken. Nee, we kozen ervoor om panelen te installeren in verhouding tot ons daadwerkelijk verbruik. In onze vestiging in Onze-Lieve-Vrouw-Waver hebben we bijvoorbeeld meer koelsystemen dan op de andere vestigingen. We verbruiken er meer stroom en dus installeren we er ook meer zonnepanelen."

Een ander domein waarin Fraeye de ecologische voetafdruk van zijn bedrijf zo klein mogelijk probeert te houden is transport. "We hebben een studie gedaan waarin we transport zowel economisch als ecologisch bekeken. Hoe kunnen we zo snel en flexibel mogelijk leveren aan onze klanten? We proberen in één stop door één chauffeur alles te laten leveren, dus zowel verswaren, droogwaren, groenten en fruit. Leveringen gebeuren ’s nachts. Dat is duurder want onze chauffeurs krijgen hiervoor een toeslag, maar ze kunnen wel rijden en staan niet vast in de file." Voor alle duidelijkheid: normaal krijgen winkels dus meerdere leveringen met verschillende producten en dat kost natuurlijk extra.


Filip Fraeye van BioFresh in de kazenfrigo (Foto VLAM)

Authenticiteit staat voorop
Onze klanten vinden het verhaal achter de biologische producten van Biofresh heel belangrijk, benadrukt Fraeye: "Het authentieke verhaal van het product is superbelangrijk. Meer en meer consumenten willen terug in contact komen met landbouw en met wat ze eten. Wij weten wie de boer is die iets gemaakt heeft. Die kent op zijn beurt al zijn geiten bij naam. Dus wij kunnen zeggen: die geitenkaas is op die manier door die man met die geiten gemaakt. We hoeven geen moeite te doen om transparant te zijn, we kunnen het verhaal van de boer vertellen zoals het is. Alles kan gecontroleerd worden en dat maakt dat we een ijzersterk merk hebben."

Bron: www.allesoverbio.be


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven