Bierbedrijven gebruiken vaak seks om hun bier te verkopen, maar Michelob Ultra richt zich met zijn bierreclame op iets anders wat millennials belangrijk vinden: gezondheid.
De Super Bowl reclame van het bedrijf voor zijn biologische Pure Gold bier bevat alle trendy elementen. De veelbelovende beroemdheid Zoe Kravitz speelt in de video en draagt een sexy tropische sarong. Ze zit op een houten platform die op een hoge berg is gebouwd en water over kijkt. Vervolgens fluistert ze in een microfoon om de autonomous sensory meridian response (ASMR) technieken na te bootsen die zo populair zijn op YouTube (sommige kijkers zeggen dat ASMR hen een tintelend gevoel geeft). Dit is "bier in zijn biologische vorm."
Michelob richt zich duidelijk op millennials. Bierbedrijven lopen tegen problemen aan omdat jongeren vaker kiezen voor wijn en sterke dranken. Daarnaast is de alcoholconsumptie voor het derde jaar op rij gedaald, voornamelijk door een afname in de verkoop van bier. En dus moeten bierbedrijven zichzelf opnieuw uit zien te vinden.
Omdat millennials gezonde voeding willen en bezorgd zijn over het milieu, willen deze bedrijven ons natuurlijk graag tegemoetkomen. Michelob’s oplossing is een bier die gemaakt is van biologisch graan. Azania Andrews, vicepresident van Michelob Ultra, geeft toe dat jonge, gezondheidsbewuste professionals hun doelpubliek zijn. Smirnoff en Ketel One hebben een soortgelijke stap gezet door hun producten als niet-GGO te adverteren. Deze bedrijven weten dat jongeren bereid zijn iets meer uit te geven om te krijgen wat ze zoeken.
Maar helaas krijgen millennials niet wat ze willen wanneer ze deze labels kopen.
Het biologische label is zeer populair geworden, maar niet door waar het echt voor staat. Het National Organic Program wordt gereguleerd door de marketing afdeling van het ministerie van Landbouw. Het programma verplicht bepaalde productiemethodes. Maar deze methodes zijn niet per se beter voor het milieu, omdat er vaak meer bronnen voor nodig zijn en er minder voedsel wordt geproduceerd. Anders dan wordt gedacht, mogen biologische telers bovendien ook bestrijdingsmiddelen gebruiken, en dit doen ze dan ook.
Ook is biologische voeding niet veiliger, gezonder of voedzamer. Verschillende wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat conventionele voeding net zo gezond is als biologische alternatieven, en over het algemeen kosten deze ook minder.
En hoe zit het met producten die niet-GGO zijn? Ook hier voldoet het label niet aan de hype. Iedere geloofwaardige, wetenschappelijke studie die de laatste 25 jaar over dit onderwerp is uitgevoerd bevestigd dat genetisch gemodificeerde gewassen veilig zijn voor zowel mensen als het milieu. Wetenschappelijke en regelgevende organisaties als de National Academies of Science en de American Medical Association zijn het hier mee eens, net als de Food and Drug Administration, USDA, en de Environmental Protection Agency onder zowel Democratische en Republikaanse administraties.
Dat betekent dus dat het biologische Pure Gold bier van Michelob gewoon maar bier is. En de niet-GGO vodka van Smirnoff en Ketel One is gewoon maar vodka. Er is niets speciaals aan deze producten.
Maar bedrijven en hun marketingafdelingen blijven campagnes opzetten die consumenten een valse indruk van hun producten geven, ondanks de regelgeving. De FDA heeft bepaald dat claims die zeggen dat biologische producten of producten die GGO-vrij gezonder zijn, misleidend zijn.
Dit is als de Super Bowl advertenties: geraffineerd en vol beroemdheden die millennials een onvergetelijke ervaring beloven, maar uiteindelijk blijkt het simpelweg oplichterij te zijn met het doel hen hun geld af te nemen. Het biologische Pure Gold bier van Michelob is niet gezonder dan ander bier of zelfs maar goed voor de consument. Laten we hopen dat het tintelende gevoel van de ASMR de moeite waard was om de reclame af te kijken.
Bron: Washington Examiner (Amanda Zaluckyj)