Marqt behaalt als eerste retailer Planet Proof

Tholen – Als supermarkt die een gelijkwaardige samenwerking nastreeft met toeleveranciers heeft Marqt als eerste supermarktorganisatie het On the way to PlanetProof-certificaat voor retail behaald. Er wordt bij Marqt kritisch naar het inkoopproces gekeken. “We kopen nooit in onder de kostprijs, staan open voor eerlijke onderhandelingen en investeren in ingrediënten en bedrijfsingrepen die producten nog duurzamer maken”, vertelt Harald Lek, lead category manager bij Marqt. “On the way to PlanetProof is het bewijs dat we een eerlijke en transparante keten hebben. Wat betreft onze groenten en fruit uit Europa is dit keurmerk meteen ook onze ondergrens. En  we hebben de ambitie om het telkens beter te doen.”

Harald Lek, lead category manager bij Marqt

Naast de focus op een verantwoord en eerlijk inkoopproces wil Marqt gezond eten gemakkelijk maken en toegankelijk houden. Die boodschap zetten ze begin dit jaar kracht bij door de Btw-verhoging van 6 naar 9 % niet door te berekenen aan de klant. “We hebben hier echt heel veel positieve reacties op gekregen en zien nu ook dat het werkt, want we zien een stijging van AGF-producten in het winkelmandje. Dat is ook onze doelstelling: we willen graag de gezonde categorie stimuleren. En op onbewerkte AGF pakken we nu structureel 3% minder marge en kunnen dat alleen terugverdienen door meer te verkopen.”

Ook schaalvergroting helpt bij meer verkopen. De retailer bevindt zich momenteel in een transitiefase op weg naar groei. Als onderdeel van deze fase voerde Marqt onlangs een grote assortimentsvernieuwing door en introduceerde een geheel vernieuwde website.

Harald: “We staan aan de vooravond van een grote uitbreidingsoperatie. Met twee maatschappelijke investeerders, Triodos en Social Impact Ventures, is een groeiplan gemaakt. Maatschappelijke ontwikkelingen waarbij er steeds meer aandacht is voor duurzaamheid en herkomst wijzen erop dat niet alleen de Randstad maar heel Nederland klaar voor Marqt is.”

Het wijzigen van het format van de formule is onderdeel van de transitie. Vers en gemak krijgen in de nieuwe winkels de hoofdrol. In de onlangs geopende 16e winkel aan Oostelijke Handelskade in Amsterdam worden nieuwe winkelformules getest. Deze helpen klanten om snel en gemakkelijk een keuze te maken. Wat opvalt, is een aparte winkelroute die inspeelt op het eetmoment van de dag, een ruim assortiment groenten- en eetgemak en een extra focus op groene proteïnen. Alle onbewerkte groenten en fruit is onverpakt.

In de winkel kunnen klanten via een aparte route een snelle keuze maken op basis van het eetmoment. In een relatief klein oppervlak staat alles wat nodig is voor in de ochtend, middag of avond. Met speciale wisselmeubels kan het productaanbod in de loop van de dag worden aangepast. “Er zijn geen traditionele kassa’s en kassa banden. De kassa is een afrekenpunt in een gedeelte waar we verse thee en koffie zetten, yoghurt met granola voor ontbijt aanbieden of salade en warme soep voor de lunch. Je kunt verse groenten en fruit laten blenden, gratis kraanwater afnemen bij een tappunt van Waternet en we warmen de verse maaltijden uit het assortiment voor je op”, vertelt Harald.

Snel een gezonde keuze maken, is via het ‘1-2-3 Aan Tafel’ concept toegankelijk gemaakt. “In dit meubel staat iedere maand een specifiek product in de schijnwerpers, zoals nu zuurkool als seizoensgroente. Aan de hand van de tijd die de klant te besteden heeft, worden er drie soorten oplossingen geboden. Lekker snel een kant-en-klare maaltijd, lekker makkelijk met behulp van panklaar producten binnen 15 minuten op tafel of lekker uitgebreid met onbewerkte AGF. “

De gehele AGF-afdeling speelt een belangrijke rol in de nieuwe formule. “Dit is ons visitekaartje. We managen AGF binnen de categorie groenten, fruit en vega. In het AGF schap bieden we zo veel mogelijk in het seizoen aan en producten met zo min mogelijk milieu impact. Dat is nog best lastig, we hebben nu bijvoorbeeld jaarrond tomaten uit Nederland, gedeeltelijk uit belichte teelt. Is dat duurzamer dan een vrachtwagen met Spaanse tomaten te laten komen? Er is niet een waarheid. Daarom trekken we ieder product we grondig na, van herkomst tot productie en van verpakking tot transport. Pas wanneer we het verhaal kennen en erachter kunnen staan komt het in de winkel te liggen.”

Een deel van de AGF, namelijk paddenstoelen, heeft een plek gekregen in een apart schap plantaardige proteïnen waar ook peulvruchten, noten en vleesvervangers zijn ondergebracht. Harald: “Hiermee willen we graag inspiratie bieden en groene proteïnen toegankelijker maken. “

Naast alle ideologische ambities kijkt Marqt ook smaak en gemak. Zo hebben ze Uurú-bananen in het assortiment, een speciaal ras dat zoeter van smaak is dan de reguliere bananen en al rijp zijn wanneer de schil nog groen is. In het groentegemak zijn ook verrassende producten te vinden zoals bieten en chioggia carpaccio, currygroenten en kimchi, ingelegde groenten uit de Koreaanse keuken. Stuk voor stuk populair bij Marqt-consumenten. Net als bieten, kolen en vergeten groenten, verzekert Harald. “Die zijn nu in het seizoen dus daarmee pakken we extra uit. “

Marqt wil de voedselketen veranderen. “Dit doen we enerzijds door telers en producenten de (financiële) ruimte te geven om hun product met aandacht te maken. En anderzijds doen we dit door klanten te inspireren om anders, bewuster, te consumeren. En dat hebben we gemakkelijker gemaakt,” besluit Harald.

Klik hier voor een fotoreportage van de AGF-afdeling in de nieuwste  Marqt-winkel. 

Voor meer informatie
Marqt
Harald Lek
info@marqt.com
www.marqt.nl
T:06 45172626.

 

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven