Vegan fashion versus duurzame fashion

Vegan fashion blijft in populariteit groeien. Het weerspiegelt de nieuwe generatie bewuste denkers die meer willen doen om dieren te beschermen tegen de wreedheid van de fashion- en beautysector.

Diervrije modematerialen blijven in trek met vegan leer, bont, katoen en zijde, die massaal geproduceerd worden en gebruikt worden door grote merken als alternatief voor materialen die gebaseerd zijn op dieren. De populariteit van vegan fashion blijft maar groeien.

Water verspilling
Maar vegan fashion is slechts de eerste stap. Veganisme is niet altijd even milieuvriendelijk als je zou denken en vegan fashion is niet de perfecte oplossing van de crisis. 

De productie van vegan modematerialen kan net zoveel schade veroorzaken als traditionele productiemethoden. Het materiaal is veranderd, maar niet de manier waarop het gemaakt wordt. 

Neem PVC. Het is vegan, maar ook schadelijk met een impact op het milieu: 43% ervan is gebaseerd op olie. 

De productie van katoen verbruikt 2.700 liter water voor één shirt. Dat is voor één persoon genoeg water om twee jaar van te drinken.

De mode-industrie veroorzaakt 20% van 's werelds watervervuiling. En het slechtste gedeelte? Bio-katoen, een duurzame en milieuvriendelijke oplossing wordt door minder dan 0,1% van de katoenfabrikanten gebruikt.

Kernwaarden
Het is niet alleen maar ellende in de vegan fashion. Vegan leer minimaliseert het doden van dieren. Dat geldt ook voor zijde, wol, cashmere, bont etc. 

Er bestaat een diervriendelijk alternatief voor bijna elke soort modemateriaal. Maar als vegan fashion het begin is, wat volgt er dan?

Duurzame of eco-vriendelijke mode. Eco-fashion is een langzame modetrend die een systeem creëert dat de impact van de productie van mode op het milieu drastisch vermindert. 

De drie kernwaarden voor dit type mode liggen perfect in lijn met de milieubewuste klant van de huidige markt en zijn: 

Een focus op kwaliteit i.p.v. op een snelle omloop.

Een schoon productiesysteem dat geen impact op het milieu heeft.

Eerlijke betaling en omstandigheden voor werknemers en eerlijke prijzen voor consumenten.

Heet onderwerp
Een resultaat van deze trend is dat consumenten willen weten wie hun kleding maakt en wat de waarden zijn t.o.v. dierenleed en het milieu. Er wordt steeds meer naar duurzame fashion gezocht.

In 2013 werd de zoekterm 'duurzame mode' op Google 13 keer gebruikt. In 2018 lag dat op vele malen hoger.

Eco-vriendelijke fashion is een heet onderwerp met een groeiende belangstelling. Consumenten willen producten kopen die het milieu daadwerkelijk helpen terwijl ze er toch trendy bijlopen. De mode-industrie zal zich moeten aanpassen en opschonen. 

Bron: theecologist.org


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven