Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sergio Sainz, van Cuna de Platero:

"Er zijn nog veel consumenten te bereiken in Europa"

"De aardbeien hebben dit jaar een uitzonderlijke smaak dankzij de temperatuurverschillen tussen dag en nacht en het gebrek aan vocht, factoren die maken dat het fruit langzaam rijpt. Dit motiveert de consument om meer te kopen, zoals we te horen krijgen vanuit de supermarktketens, die ons feliciteren". Dat vertelt Sergio Sainz, commercieel directeur van Cuna de Platero, over het huidige aardbeienseizoen. "Hoewel de afzet goed verloopt en de prijzen goed zijn, compenseren ze het huidige gebrek aan fruit niet: de volumes bedragen ongeveer de helft van die van het vorige seizoen in deze periode", voegt hij toe.

Cuna de Platero werd meer dan 25 jaar geleden opgericht door telers die reeds ervaring hadden in de aardbeienteelt. Afgelopen seizoen had het bedrijf een omzet van 100 miljoen euro. Momenteel beschikt Cuna de Platero over 900 hectare aan eigen teelt, waarvan 600 hectare met aardbeien, 200 hectare met frambozen, 150 hectare met blauwe bessen en 10 hectare met bramen. Dit jaar verwachten ze 45 miljoen kilo aardbei af te zetten, meer dan 2,5 miljoen kilo blauwe bes en ruim 2 miljoen kilo framboos. "We beschikken over voldoende volume om ons fruit af te zetten door zelf onze markten en klanten te kiezen zonder dat we overschotten hebben", stelt Sergio Sainz.

De coöperatie beschikt over nieuwe faciliteiten voor de ontvangst, verpakking en verzending van het fruit. De installatie bevat een geïntegreerd computer- en robotsysteem dat alle informatie over elke bestelling tijdens alle fases van het proces deelt, zoals FreshPlaza kon zien tijdens zijn bezoek aan de verpakkingscentrale van het bedrijf. "Met deze nieuwe technologie zijn we vooruitgegaan op het gebied van efficiëntie, kwaliteit en snelheid, terwijl we tegelijkertijd de stress voor onze werknemers in de centrale hebben verminderd", zegt Sainz.

Op basis van zijn marketingmodel Global Berry Partner biedt het een constant en jaarronde levering van de vier soorten zachtfruit waaruit het aanbod bestaat. Van december tot mei worden de aardbeien voornamelijk in Huelva geteeld, van juni tot november in Noord-Spanje, in de provincie Avila. Met de frambozenteelt in Huelva kan het bedrijf bijna het gehele jaar rondkomen, dankzij het ras Adelita. Wat betreft de blauwe bessen en bramen vult het bedrijf de eigen teelt in Huelva aan met importfruit om zijn klanten gedurende het hele jaar van dit fruit te kunnen voorzien.

"We willen onze klanten een goede service bieden en daarom zijn we altijd op zoek naar nieuwe formules, zodat de consumptie van zachtfruit blijft groeien", aldus Sainz.

De aardbeien, die op dit moment op de markt aanwezig zijn, zijn afkomstig uit verschillende landen en hebben ook verschillende prijzen. "We hebben niet veel last van de concurrentie vanuit Egypte, aangezien Huelva's markten duidelijk afgebakend zijn. We vervangen zelfs andere plaatsen van herkomst, dankzij de logistieke voordelen in het importeren van ons fruit en dankzij de kwaliteit, duurzaamheid en voedselveiligheid die we bieden".

De mogelijkheden voor het telen van biologisch fruit zijn steeds groter, volgens de directeur. "Hoewel we altijd al hebben nagedacht over de teelt van biologisch fruit, zagen we nog niet echt in hoe belangrijk dit is. Momenteel lijkt de trend zich te consolideren. We zien dat veel supermarktketens hun verkoopafdelingen al opdelen in traditionele en biologische producten. Het is niet gemakkelijk om biologisch zachtfruit te telen. Er zijn veel hulpmiddelen nodig en we willen er zeker van zijn dat het winstgevend is voor onze telers, iets wat we in de toekomst willen blijven nastreven".

Cuna de Platero bestemt het grootste deel van zijn fruit voor Europese markten en groeit in de landen in het Middellandse Zeegebied, vooral in Spanje. "Voordat we ons gaan richten op markten buiten de EU, zijn er nog genoeg consumenten te bereiken in Europa, waar we, om meer vraag te genereren, onze communicatie nog moeten verbeteren. In de Mediterraanse Europese landen neemt de levensverwachting toe, hetgeen deels te danken is aan gezondere leefgewoontes. Mensen willen niet alleen langer leven, maar ook beter. Deze trend zie je sterk terug in Spanje, waar de vraag naar zachtfruit toeneemt", besluit Sainz.

 

Voor meer informatie:
Sergio Sainz (Export Manager)
Cuna de Platero 
Camino de Montemayor, s/n. Moguer, Huelva. España
T: +34 959372125
M:+34 606828659
sergiosainz@cunadeplatero.com
www.cunadeplatero.com