Kaufland slaat een nieuwe weg in op het gebied van duurzame assortimentsvorming: vanaf midden februari biedt de Duitse retailer meer dan 150 Demeter-producten aan, overwegend artikelen van het Demeter-merk Campo Verde.
"De samenwerking is een win-winsituatie voor alle betrokkenen: de klanten bij Kaufland hebben voortaan meer keuze in de hoogste bio-kwaliteit. De Demeter-telers en -producenten krijgen door gegarandeerde afzethoeveelheden voor de lange termijn plannings- en bestaanszekerheid", aldus Andreas Schopper, inkoopleider bij Kaufland. "De bio-dynamische landbouw is onmisbaar voor het behoud van ons ecosysteem."
"Ons doel is om de bijzondere Demeter-kwaliteit voor meer mensen toegankelijk te maken. Dit lukt ons door een kwaliteitsgeoriƫnteerde retailer zoals Kaufland", legt Tankred Kauf, Campo Verde directeur, uit. "Door de bio-dynamische werkwijze oogsten de telers goed smakende en gezonde producten, die we voorzichtig en met veel deskundige handenarbeid verwerken. Daarbij ligt onze onvoorwaardelijke focus op de kwaliteit."
Een zwaartepunt in de assortimentsvorming bij Kaufland is de continue uitbreiding van het bio-aanbod. Reeds nu al biedt het bedrijf meer dan 1.600 bio-producten aan, waarvan circa 230 van het eigen merk K-Bio. Met de bijzonder hoogwaardige bio-producten van Demeter komt de handelaar tegemoet aan de duidelijk gestegen vraag naar bio-producten en wordt er een nieuwe bio-maatstaf gezet. Het Demeter-assortiment omvat onder andere sappen, smeerbare producten voor op brood, zuivelproducten, groentenconserven, spijsolie, deegwaren, meel, granen en gebak. Tot het einde van het jaar wordt het aanbod uitgebreid naar meer dan 200 producten.
Een belangrijk bestanddeel van de bedrijfspolitiek bij Kaufland is de naleving en verbetering van milieu- en sociale standaarden in de leveringsketen. Daarbij let het bedrijf in het bijzonder op de duurzame assortimentsvorming en zet het bedrijf zich onder andere in voor verantwoordelijke productieomstandigheden en een diervriendelijke dierhouderij.