Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologische producten zijn iets blijvends

Spanje: Groeit de bio-teelt in hetzelfde tempo als de vraag?

De vraag naar biologische producten in Europa stijgt. Veel groenten -en fruitbedrijven hebben hun groeistrategie gebaseerd op de teelt van dit soort producten. Ze willen door blijven gaan met het certificeren van teeltbedrijven om te voldoen aan de behoeften van een klant die vraagt om meer biologische gewassen, ruimere assortimenten en een jaarronde beschikbaarheid.

Het biologische product is iets blijvends, het gaat niet om een tijdelijke trend. De vraag neemt wereldwijd toe, maar groeit de teelt in dezelfde mate? Sommigen voorspellen dat over tien jaar heel Europa biologische producten zal consumeren. Zweden is een voorbeeld van een land dat pioniert in het inzetten op deze producten. Ondanks dat biologische producten al lang bekend zijn in Zweden, stijgt de jaarlijkse consumptie met meer dan 20%. Volgens het World Vegetable Map rapport van 2018 zijn biologische producten al goed voor meer dan 10% van de afzet op Europese markten als Oostenrijk, Denemarken, Zweden en Zwitserland, en is er sprake van een aanzienlijke groei in de VS.

Spanje is de belangrijkste leverancier van biologische producten voor Europa. Volgens gegevens van het Spaanse ministerie van Landbouw (MAPA), in een rapport van 2017 over biologische landbouw, is het biologische areaal in het land met 19% toegenomen. In totaal is er zo'n 44.700 hectare meer geplant. Meer en meer bedrijven zetten in op deze sector door het certificeren van zowel nieuwe als oude teeltbedrijven. Volgens Julia Lernoud, een deskundige van het Onderzoeksinstituut voor Biologische Landbouw (FIBL) is er "wereldwijd ongeveer 58 miljoen hectare aan biologische teelt, met zo'n 2,7 miljoen telers. In de EU heeft het biologische areaal een omvang van 12 miljoen hectare, na een groei van 60% in de afgelopen tien jaar".

Het Spaanse ministerie van Landbouw promoot de teelt en consumptie van biologische producten. In het kader daarvan werd het document "Strategie voor de Biologische Teelt 2018-2020" gepresenteerd. Hierin worden vier hoofdmaatregelen voorgesteld: het bijdragen aan een betere structurering van de sector, de ondersteuning van de groei en consolidatie van de sector, het bestuderen van de rol van de sector in het milieubeleid en het bevorderen van de binnenlandse consumptie.

In deze context van snelle groei blijft de sector alert en waarschuwt deze voor slechte praktijken die zich kunnen gaan voordoen in het gewasbeheer. Daarom is het nodig om te zoeken naar het evenwicht tussen vraag en aanbod. Om goede praktijken te controleren voor dit type teelt, is er een nieuwe communautaire verordening geïntroduceerd, waarmee de bestaande wetgeving geharmoniseerd wordt. "Tot nu toe was er sprake van een à la carte wetgeving die leidde tot verschillende interpretaties in verschillende staten, wat resulteerde in oneerlijke concurrentie tussen telers", stelt Elena Panichi, onderdirecteur van eenheid B4 voor Biologische Producten van de Europese Commissie.

Oogst groeit met 12%

Terwijl het biologische areaal in Spanje met 19% groeide, nam de geraamde oogst met 12% toe, tot zo'n 577.500 ton. Volgens Adolfo García, directeur van Camposeven, is het telen van biologische producten moeilijker en is er sprake van grote verliezen. "Per vierkante meter wordt er minder kilo geoogst, en de kosten liggen hoger", stelt hij. Volgens de gegevens van MAPA is het volume van onder andere aardbeien, druiven en zachtfruit afgenomen, terwijl dat van aardappelen en knollen een sterke groei vertoonde. Wel moet opgemerkt worden dat een deel van het fruit in de traditionele sector ook verliezen heeft geleden, als gevolg van de ongunstige weersomstandigheden.

Vanwege de grote vraag zetten veel bedrijven in op de teelt van biologische groenten en fruit. Sommige van deze bedrijven stellen zich tot doel leidend te worden in deze categorie. Dat geldt ook voor Única Group. Een paar maanden geleden kondigde het bedrijf de oprichting van het Gea Fresh integratieplatform aan. Hiermee wil Única Group de biologische activiteit integreren in zijn bedrijf, en andere bedrijven in de sector uitnodigen om mee te doen. Op deze manier wil het bedrijf een drijvende kracht worden in de promotie van biologische teelt. Op het moment zet Única Group zo'n 40.000 ton af, goed voor 10% van zijn inkomsten. Dit jaar zal het bedrijf blijven groeien en ongeveer 10 miljoen euro investeren in nieuwe apparatuur voor biologische teelt. Ook Haciendas Bio kondigde investeringen aan voor dit jaar. Halverwege 2018 opende het bedrijf zijn biologische centrum in Mérida, dat binnen drie jaar voltooid zal zijn. Het complex heeft een oppervlakte van 400 hectare, waarop een nieuwe fabriek, een laboratorium, een onderzoekscentrum en een energiecentrale zijn gevestigd. Voor 2019 is het plan om 7,5 miljoen euro te investeren in het verbeteren van deze faciliteiten, de oogst toe te laten nemen en te gaan werken met nieuwe gewassen, zoals kersen, abrikozen en bladgroenten. Ondertussen heeft het Biovivo merk van het bedrijf sinds zijn introductie halverwege 2017 terrein gewonnen in de retail, met een afzet van 32.200 ton in het afgelopen jaar.

Ruimere productassortimenten

Het verder uitbreiden van het productassortiment is de doelstelling van sommige andere bedrijven. Anecoop richtte het Solagora bedrijf op voor de afzet van biologische producten. Het bedrijf wil biologische producten blijven promoten met de introductie van nieuwe productlijnen en wil zijn aanwezigheid laten toenemen op markten waar het bedrijf al sterk aanwezig is met zijn traditionele assortiment. Unexport, op zijn beurt, wil zijn volledige aanbod van producten en variëteiten ook in biologische variant aan kunnen bieden, en doet dit zowel onder zijn eigen merk EcoUnexport als onder merken van klanten. Door de uitbreiding van productlijnen en de ontwikkeling van nieuwe markten wil het bedrijf zijn afzet vergroten. Hoewel Europa de belangrijkste bestemming is voor de biologische teelt van het bedrijf, met een sterke groei in de Scandinavische landen, zijn er ook andere geïnteresseerde markten, zoals Saoedi-Arabië, Jordanië en China. Eurocastell, een bedrijf waarvan 10% van de inkomsten uit de biologische sector afkomstig zijn (zo'n 9.000 ton in 2018) heeft bonen, courgette en minikomkommers toegevoegd aan zijn biologische assortiment. Dit jaar wil het bedrijf zijn areaal met 120 hectare uitbreiden en een verwerkingscentrum openen dat uitsluitend voor biologische producten bestemd is.

Almería, meer bio

In Almería is de omschakeling van traditionele naar biologische teelt een feit. Tuinbouwbedrijven als Agroponiente, Casi, Vicasol en Hortamira zetten in op dit type teelt. Agroponiente wil zijn oogst laten toenemen en verwacht dit seizoen met 20% te kunnen groeien. In 2018 zette het bedrijf 13.000 ton af onder zijn merk Bio Poniente. 4.700 ton hiervan had betrekking op komkommer. Daarna volgde watermeloen, met 3.000 ton, en paprika, ook met 3.000 ton. Voor dit jaar verwacht het bedrijf een aanhoudende groei. Casi op zijn beurt heeft zijn bio-areaal verdubbeld, waardoor het areaal al een omvang van meer dan 100 hectare heeft. Een aantal partners van het bedrijf bevindt zich bovendien in de omschakelingsfase, wat betekent dat het biologische areaal zal blijven groeien. Een deel van hen zet ook in op biodynamische teelt, een manier van telen die verder gaat dan de biologische certificering, en gebaseerd is op een filosofie die meer rekening houdt met de natuurlijke hulpbronnen. Casi introduceerde biologische producten in het seizoen 2015-2016. In 2017-2018 werd een afzet van 7.000 ton bereikt en voor 2019-2020 wordt een groei van 30% van het areaal verwacht. Ook Hortamira bevindt zich in de omschakelingsfase. De doelstelling is om in vijf jaar tijd het gehele niet-biologische assortiment om te zetten. Voor dit jaar verwacht het bedrijf de 30.000 ton te bereiken: 50% van het totale volume. Hortamira verwacht dat deze verandering zal leiden tot een groei van 10% in de afzet.

Frutos Los Pisaos en Biosabor, twee bedrijven die ook in Almería gevestigd zijn en van wie de biologische teelt de corebusiness vormt, groeien aanzienlijk. Biosabor heeft nieuwe teeltbedrijven verworven in het buitenland: 100 hectare in Senegal voor de teelt van watermeloen, en 50 hectare in de Dominicaanse Republiek, voor de teelt van mango en papaja. Frutos los Pisaos heeft zijn inkomsten in de afgelopen vier jaar vertienvoudigd. Ook zijn er nieuwe teeltbedrijven toegevoegd, waardoor het bedrijf nu beschikt over zo'n 300 hectare en een oogst van 12.000 ton bereikte. Afgelopen zomer breidde het bedrijf zijn faciliteiten uit.

Opkomst biologisch fruit

Met betrekking tot de tropische sector, breidt Sigfrido Fruit zijn biologische assortiment uit. Hiervoor werd het bedrijf Tasty Import en het nieuwe merk Avoo Roll opgericht. Ook Procam, in Granada, hoopt binnen twee jaar zijn doel te bereiken om alleen maar biologische avocado's te telen en af te zetten. In 2017 opende Frunet, een andere leverancier van tropisch fruit die daarnaast groenten aanbiedt, een kas voor de biologische teelt van cherry trostomaten. Net als de overige producten van het bedrijf worden deze vermarkt onder de merken Frunet en Supreme Bio.

Benihort, een ander fruitbedrijf, is al begonnen met de biologische teelt en is van plan zijn gehele aanbod ook in biologische variant aan te bieden. De doelstelling van het bedrijf voor de komende drie jaar is om 4.500 ton biologische citrus te bereiken, en 3.500 ton aan biologische groenten.

En zo zijn er nog veel meer bedrijven die inzetten op biologische teelt: Empordà, Plus Berries, Kiwi Atlántico, El Limonar, Hermanos Bruñó, Fruca Marketing, Gruventa, Grupo Gs, Huercasa, Exquisite Fruits, Campojoyma, Camposeven en Grupo Alimentario Citrus, naast vele anderen. Laatstgenoemde heeft het bedrijf EcoCrop opgezet, met als doel om zijn eigen biologische tuinbouwproducten te telen en te vermarkten, zowel voor de binnenlandse als de buitenlandse markt.

 

Bron: alimarket.es

Publicatiedatum: