Amerikaanse Rhythm Superfoods breidt uit met biologische fruitchips

Eerder zag Rhythm Superfoods zich genoodzaakt haar eigen productiefaciliteit te bouwen omdat het niet genoeg verpakkers kon vinden voor haar boerenkoolproducten. Nu de boerenkoolhype geleidelijk minder wordt, ziet het bedrijf de afzet van wortel- en bietensnacks fors groeien. 

De uitbreiding met biologische fruitchips is dan ook een voor de hand liggende stap omdat Rhythm immers de benodigde technologie en apparatuur voor het maken van groentechips al in huis heeft. Rhythm-directeur Jensen legt uit dat er gekozen is voor de varianten watermeloen, mango en ananas omdat deze aparter zijn dan appel- of bananenchips. Het fruit wordt in Mexico ingekocht, niet ver van het hoofdkantoor van Rhythm in Austin. Dit betekent dat het vervoer minder kost en dat is belangrijk in een tijd dat de transportkosten voor voedselproducten hoog oplopen. 

Hoewel de strategie van het bedrijf een logische keuze lijkt, zal Rhythm met een groot aantal concurrenten te maken krijgen in het fruitsnack-segment, waaronder ook veel grote bedrijven. Vorig jaar kocht PepsiCo Bare Foods, dat kokos-, appel- en bananenchips produceert. In 2017 bracht KIND een lijn  'fruitbites' op de markt op basis van puur fruit zonder toegevoegde suikers en conserveermiddelen. 

Volgens fooddive.com heeft Rhythm misschien toch een voorsprong op de markt. Ten eerste zijn haar fruitsnacks biologisch en bevatten zij geen toegevoegde suikers. Daarnaast heeft het bedrijf zo'n €7,9 miljoen binnengehaald ter ondersteuning van haar O & O, marketing en bereik dankzij een investering van General Mills, het CircleUP Growth Fund en Blueberry Ventures, zo bericht NOSH. 

Een ander voordeel is de groeiende populariteit van fruitsnacks. Uit een onderzoek van Innova Market Insights uit 2017 is gebleken dat 18% van de nieuw geïntroduceerde producten uit fruitsnacks bestond. Voedingsdeskundigen benadrukken echter dat niet al deze snacks even gezond zijn omdat ze soms toegevoegde suikers en vetten bevatten. Dit geldt echter niet voor de producten van Rhythm. 


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven