Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Prof. Gino Van Ossel:

“Gezien de expansie van Albert Heijn zal het voor Jumbo niet makkelijk worden in België”

Tholen – Maandag kondigde Albert Heijn aan in België te blijven en het aantal winkels te verdubbelen. “Als dit nieuws twee jaar geleden kwam, zou ik verrast zijn geweest, maar nu is het een vrij logisch gegeven”, vertelt Gino Van Ossel van de Vlerick Business School. “Er zijn momenteel een aantal zaken anders dan een paar jaar geleden. In de voorbijgaande jaren is de expansie van Albert Heijn in België even gestopt maar is geleidelijk op gang gekomen en wanneer een bedrijf nieuwe vestigingen opent, is het niet de bedoeling om later de stekker eruit te trekken. Een tweede factor voor de groei is de komst van Jumbo. Dit wordt niet specifiek genoemd in de communicatie, maar ik denk dat het in de praktijk toch anders speelt. Het is voor Delhaize gunstiger dat Albert Heijn blijft als speler in de markt dan het speelveld voor Jumbo open te laten. Liever een zusje uit eigen stal dan een concurrent. De derde factor voor de uitbreiding is dat Albert Heijn en Delhaize alle winkels hebben afgestoten die ze moesten afstoten. Tot dat was gebeurd mochten ze enkel naast elkaar werken en niet samenwerken. Inmiddels kan dat wel en kunnen ze simpelweg de gegevens van hun klanten naast elkaar leggen en kijken waar ze elkaar aan kunnen vullen. En zo blijkt dat de twee winkelformules meer complementair zijn dan gedacht.”

Centraliseren
“Een andere factor voor de expansie zijn de kosten om de Albert Heijn open te houden in België gedevalueerd. Hoe groter je bent hoe meer je de kosten van het hoofdkantoor over de verschillende winkels kan uitsmeren. Toch is het hoofdkantoor van Albert Heijn in België altijd klein geweest, omdat een groot deel van de activiteiten in Nederland gebeurd. De bonusfolder is bijna exact hetzelfde als de Nederlandse net als de hamsters in de Hamsterweken. Ook blijft AH enkel nog maar in Nederlandstalig België, dat maakt dat het behapbaar blijft.”, zegt Van Ossel. Wanneer Albert Heijn en Delhaize gaan zoeken naar meer synergie kan dat vele voordelen creëren. “Door te centraliseren kan een gezond evenwicht ontstaan tussen het belang van Delhaize, Albert Heijn en de franchisenemers van Delhaize. Dit is nodig omdat Delhaize een hele goede band heeft met haar franchisenemers en ze doen daar alles voor om dat zo te houden dus is het verstandig dat ze blijven samenwerken om de kannibalisatie beperkt te houden.

“Jumbo moet iets te bieden hebben”
In het najaar van dit jaar zal ook de Nederlandse supermarktketen Jumbo de oversteek over de landgrens maken naar België. “Of er ruimte is voor Jumbo weet ik niet, maar als ze iets te bieden hebben en toegevoegde waarde kunnen bieden kan dat lukken. Je hebt in België veel dynamiek in de markt en er is ruimte voor nieuwe concepten maar enkel voor zover die onderscheidend zijn, want de Belgische markt is momenteel een verdringingsmarkt. Als het Jumbo lukt gaat het zeker druk zetten op de markt. De tweede vaststelling is dat Jumbo naar de grotere oppervlakten aan het kijken is. Dit betekent dat Jumbo Foodmarkets wil gaan openen. Je kan niet zeggen dat wij niets hebben wat daarop lijkt, maar ook niet dat het lijkt op iets dat wel al hebben. Wat wij al hebben is vaak duurder, maar kwalitatief ook wat beter”, aldus de professor.

Hollandse prijzen
“Mijn persoonlijke instelling is dat Jumbo het zeker moet proberen, maar je weet nooit hoe de markt zal uitwijzen. In de eerste communicatieberichten wilden ze eerst veel locaties openen en nu worden dat er rond de vijf. Dit is een slimme aanpak om te beginnen. Toch betekent het niet dat het een makkelijke tijd gaat worden voor Jumbo gezien de expansie van Albert Heijn en Delhaize. Ook zal Colruyt de expansie niet zomaar aan zich voorbij laten gaan. Wanneer Albert Heijn zou verdwijnen kon Jumbo binnenkomen en zeggen wij hebben Hollandse prijzen, maar dat kan nu niet. Het is momenteel een minder prettige situatie voor Jumbo. Het is logisch dat ze uitgaan van eigen kracht, maar het had makkelijk geweest wanneer Delhaize maandag had aangekondigd dat er een uitdoofscenario is voor Albert Heijn”, vervolgd Gino.

Wanneer men vandaag de dag kijkt naar het marktaandeel van Albert Heijn en Delhaize en dat bij elkaar optelt, komt men dichter bij het marktaandeel van Colruyt. “Albert Heijn en Delhaize zijn verreweg de grootste retailer in de Benelux. We gaan een boeiende periode tegemoet de expansieplannen van Albert Heijn moeten snel vooruit gaan. Niet enkel om Jumbo af te blokken, maar ook om als groep snel naar het marktleiderschap te gaan. Er zullen steeds minder interessante plekken voor Jumbo komen in België komen waar geen Albert Heijn zal zitten. Dus het is afwachten wat de markt gaat doen”, besluit Van Ossel.

Voor meer informatie:
Prof. Gino Van Ossel
Retail & Consumer Goods Center
Vlerick Business School
Tel.: +32 9 210 98 67
gino.vanossel@Vlerick.com  
www.vlerick.com/retail