Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek departement Omgeving:

Succesvolle gezondheidsinterventie bij Bio-planet

Tholen - Het Vlaamse departement omgeving heeft onderzoek gedaan naar hoe Vlaamse consumenten begeleid kunnen worden naar een milieuverantwoord consumptiepatroon. Dit onderzoek werd ook uitgevoerd in Bio-planet. Dit was vooral bedoeld om te onderzoeken of de nudges (duwtjes in de goede richting) ook werken in een omgeving die al een meer milieubewust publiek voor ogen heeft. De onderzoekers verwachtten namelijk dat deze nudges geen effect meer zouden hebben bij deze doelgroep, omdat hun gedrag al meer overdacht is.

De interventie in de Bio-planet was erop gericht om de verkoop van gevogelte te bevorderen ten nadele van rood vlees. Gevogelte is namelijk gezonder, omdat het minder verzadigde vetten, zouten en cholesterol bevat dan rood vlees. Er werd op twee manieren geprobeerd om de verkoop te verhogen: de toegankelijkheid en zichtbaarheid werden verbeterd en daarnaast werd de tijdsdruk in de winkels verminderd, door consumenten gelijk suggesties geven om de producten te bereiden. Het onderzoek werd uitgevoerd in een winkel met en zonder interventie, waarna de twee met elkaar vergeleken werden. 

 

Het aanbod vóór de interventie

Het aanbod tijdens de interventie 

Daarnaast werd pita aangeprezen met 'Lekker in de wok', als suggestie om de verkoop te stimuleren.

Resultaten
De verkoop van gevogelte nam met 14% toe tijdens de interventie t.o.v. daarvoor en daarnaast was de verkoop ook hoger dan in de controlewinkel. Hierdoor steeg de omzet van gevogelte met 16%.

Daarnaast nam de verkoop van pita toe met 39% in de interventiewinkel, terwijl de verkoop daalde in de controlewinkel.   

Conclusie
Uit deze studie blijkt dat de promotie van gezondere producten ook effect heeft op een bewustere doelgroep. 

Klik hier om het hele rapport te lezen.