De groei op de wereldwijde biologische markt is ook in 2018 weer toegenomen en Noord-Amerika staat nog steeds op de eerste plek in de ranglijst. Ecovia Intelligence (voorheen bekend als Organic Monitor) verwacht dat de regionale verkoop van biologische producten en voeding voor het eerst dit jaar de €43,9 miljard zal gaan overschrijden.
Ook de consumentenvraag naar biologische producten blijft toenemen. Volgens de OTA koopt nu 83% van de Amerikaanse gezinnen biologische producten en 5% van de voeding die nu in de VS verkocht wordt is biologische voeding. Het consumentenbewustzijn op het gebied van biologische productiemethodes neemt ook in andere regio's toe. Bij de onlangs gehouden Latijns-Amerikaanse editie van de Sustainable Foods Summit (www.sustainablefoodssummit.com), toonde Organic aan dat 55% van de Braziliaanse bevolking het nationale biologische 'Orgânico' logo voor biologische producten herkennen.
Gezondheidsredenen zijn de bepalende factor achter biologische voedingsaankopen. Zorgen van consumenten over bestrijdingsmiddelen, genetisch gemodificeerde organismen en groeihormonen zijn voor Amerikanen de belangrijkste motieven om biologische voeding te kopen. In Brazilië koopt 64% van de consumenten biologische voeding, omdat dit als gezonder wordt gezien. Millennials hebben op dit gebied een grote invloed; zij vertegenwoordigen meer dan de helft van de biologische voedselaankopen in sommige landen.
Door het 'mainstreamen' van biologische voedingsmiddelen worden eigen labels van retailers erg populair. De meest populaire merken van biologische voeding in Noord-Amerika zijn het eigendom van supermarkten. Kroger heeft onlangs bijvoorbeeld aangekondigd dat hun Simple Truth merk, dat natuurlijke en biologische voeding bevat, meer dan €1,7 miljard in verkoop heeft opgeleverd.
In Latijns-Amerika is Pão de Açúcar de leidende retailer op het gebied van biologische voeding. De Braziliaanse supermarktketen verkoopt ook actief biologische voeding onder zijn eigen 'Taeq' label. De Franse retailgroep Carrefour is echter van plan om 's werelds grootste retailer van biologische voeding te worden. De groep is op dit moment bezig om leveringsketens op te zetten voor zijn internationale netwerk om in 2022 zijn doel van €5,2 miljard aan verkoop aan biologische voeding te verwezenlijken.
Zoals ook duidelijk zal worden op de Noord-Amerikaanse editie van de Sustainable Food Summit (www.sustainablefoodssummit.com/northamerica), hebben multinationals een grote invloed op de biologische voedselmarkt. Voor vele grote corporaties zijn overnames aan de orde van de dag. Zij hebben nu bijna alle leidende biologische voedingsmerken in Noord-Amerika in handen. Hoewel de biologische voedselmarkt is gegroeid, zijn ook de transactiekosten toegenomen van miljoenen naar miljarden. Danone heeft vorig jaar bijna €11 miljard betaald voor Whitewave Foods, terwijl Amazon Whole Foods Market voor ruim €12 miljard heeft overgekocht.
De overnametrend is ook overgeslagen naar andere regio's. Zo heeft Unilever bijvoorbeeld Mãe Terra en Pukka Herbs overgenomen. Mãe Terra is één van de leidende biologische voedingsmerken in Brazilië, terwijl Pukka Herbs een in het VK gelegen biologisch theebedrijf is. Jasmine, een ander belangrijk biologisch voedingsmerk, werd overgekocht door Otsuka Pharmaceutical. Vergelijkbare overnames vinden ook plaats in Azië.
De komst van grote voedselbedrijven (en online retailers) maakt de distributie van biologische voeding mogelijk. De standaards binnen de sector blijven echter een belemmering voor de wereldwijde handel van biologische producten. Zo wordt Brazilië steeds meer geïsoleerd als exporteur (en importeur), omdat het land geen gelijkwaardige overeenkomsten met andere landen heeft voor zijn biologische producten. De VS is aan de andere kant juist een internationale exporteur van biologische voeding geworden doordat het heeft ingestemd met een aantal handelsovereenkomsten.
Op dit moment worden er in 178 landen biologische gewassen geteeld. Van deze landen hebben er 87 een nationale standaard. Een grote zorg is het gebrek aan harmonisatie tussen deze nationale standaards, en het groeiende aantal private standaards.
Een andere grote ontwikkeling dit jaar was de lancering van het Regenerative Organic Certification programma in de VS. Dit programma is ontwikkeld door het Rodale Institute en voegt sociale eerlijkheid, dierenwelzijn en bodemgezondheid toe aan de bestaande biologische standaard van de USDA. Het programma heeft al steun gekregen van 42 leidende biologische merken in Noord-Amerika. Ook de Demeter standaard wordt steeds populairder in delen van Europa en Australasië. Dergelijke standaards worden steeds populairder bij biologische pionierende ondernemingen die verder willen kijken dan de nationale biologische wetgeving.
Aangezien de wereldwijde biologische voedselmarkt steeds verder blijft groeien, verwacht Ecovia Intelligence dat het aantal nationale en private standaards ook zullen blijven toenemen. De biologische sector lijkt zich te verbreden, maar ook het aantal verschillende spelers lijkt toe te nemen.