Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: Supermarkten profiteren meer van de interesse in biologische producten dan de gespecialiseerde winkels

Lange tijd richtte de markt in biologische producten zich enkel op gespecialiseerde winkels. Inmiddels is dit, dankzij de toegenomen interesse van consumenten, flink veranderd.

In 2017 was de markt voor biologische voedingsproducten 8,4 miljard euro waard. Volgens de cijfers van Agreste, de statistiekafdeling van het Franse Ministerie van Landbouw, komt dit neer op een groei van bijna 17% ten opzichte van 2016.

Terwijl de horecasector vorig jaar 452 miljoen euro aan biologische voedingsproducten heeft aangeschaftt, zijn de meeste daarvan – 7,9 miljard euro (18%) – gekocht door consumenten. Dit percentage is gelijk aan 4,4% van de totale voedselconsumptie.

Biocoop staat op de eerste plaats in de lijst van een netwerk van 540 gespecialiseerde winkels. Op de tweede plaats staat La Vie Claire (340 winkels), op de derde plaats Biomonde (200 winkels), op de vierde plaats Naturalia — gekocht door Monoprix (‘Groupe Casino’) in 2008 — (141 winkels), op de vijfde plaats Bio c'est bon (83 winkels), op de zesde plaats L'eau Vive (68 winkels) en op de zevende plaats Le Grand Panier bio (13 winkels). Al deze winkels kennen een groei in dubbele cijfers en openen steeds meer vestigingen. Dit type distributiesystemen vertegenwoordigt op dit moment 17% van het marktaandeel.

Maar de grote winnaars zijn de reuzen binnen de grootwinkelbedrijven: zij ontwikkelen op een agressief concurrerende wijze nieuwe merken die zich toeleggen op de verkoop van biologische voedingsproducten als “Le marché bio Leclerc”. Carrefour heeft sinds 2013 Carrefour Bio-winkels geopend en heeft onlangs So.bio gekocht, die over acht verkooppunten beschikt.

So.bio zal als standaard gaan gelden voor heel Frankrijk. In januari 2018 bedroeg de omzet nog 1 miljard euro, maar het doel is om in 2022 met de verkoop van biologische voedingsproducten een omzet van 5 miljard euro te halen. Op dit moment beslaat het aandeel van de verkoop van biologische producten gemiddeld ongeveer 4% van de totale omzet van Leclerc en Carrefour. Volgens onderzoeksbureau Nielsen zou het aandeel van de verkoop van biologische producten van grote en middelgrote supermarkten 11% moeten kunnen halen.

Bron: Business Insider

Publicatiedatum: