Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Starmeal en Foodmaker gaan een stap verder met groenten

Tholen - Met een vooruitziende blik speelde Lieven Vanlommel al snel in op de wensen van millennials en de gezondheidstrend. Op zijn 18e opende hij in 1993 een saladbar in België. "Ik deed meteen 250.000 euro in één winkel. Al snel kwam er een tweede van 10m2 bij. En daarna nog eentje in Brussel. Op twee jaar tijd realiseerde ik een omzet die nu bijna 1 miljoen euro zou zijn", vertelt Lieven op het Nationale Verscongres.

Lieven van Lommel tijdens het Nationale Verscongres

Lieven komt uit een geslacht van ondernemers in groenten. Zijn overgrootvader was groentehandelaar, opa begon een supermarkt en zijn moeder startte een snijderij die lekkere en gezonde salades maakte met enkel groenten. Lieven wilde een stapje verder gaan en kocht StarMeal aan. "Een jong bedrijfje dat onze salades en andere haute cuisine maaltijden gepersonaliseerd herverpakte om zo aan bedrijven te leveren. Een leuk idee dat echter niet van de grond kwam. Ik wilde het beste slaatje van de wereld maken. Om dat te bewijzen, hebben we het getest op Rock Werchter, inclusief een nieuw label, een leuke verpakking. Elk slaatje moest een cadeautje zijn dat ze wilden opeten. Na één dag was alles uitverkocht. De tweede dag stond de pers aan mijn stand en belden retailers mij of ik wilde leveren."

Lieven samen met Jeroom Snelders, Foto Foodmaker fotogalerij

Aan StarMeal is een duidelijke merkfilosofie verbonden. “We zijn vanaf dag 1 begonnen met salades zonder bewaarmiddelen, zonder kleurstof, zonder toegevoegde suikers. Mijn basis was dat het eerst lekker moest zijn maar ook gezond. Dat laatste is essentieel. In alle producten die we maken zitten verse groenten, geen diepvriesproducten. Groenten zijn één van de weinige voedingsstoffen waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze werkelijk altijd gezond zijn. Analyses van onze producten door de KULeuven bevestigden dat. In combinatie met het gemak konden we topsporters als Tom Boonen voeding gaan leveren in ruil voor reclame maken met hen. Het gaf ons merk een bijkomende beleving en herkenbaarheid en het koste weinig geld. Zo konden we hard groeien.”

Na StarMeal: Foodmaker
Na het succes van StarMeal zette Lieven weer in op het saladbarconcept en nam Foodmaker over en bouwde dat uit naar een nieuw concept, alles in eigen beheer. “De Foodmaker is een formule waar ik echt mee verder wil omdat het universeel Europees is. De markt van gezonde en snelle voeding explodeert nu. Ik geloof hard in een Foodmaker in Duitsland, in Frankrijk, in Denemarken. Een groeiend publiek gaat mee in ons verhaal van ultravers zonder bewaarmiddelen. Een Italiaan, een Amerikaan of een Duitser vinden onze producten allemaal even fantastisch. Voor mij is dat de toekomst. We hebben op onze 9 Foodmaker-locaties tussen de 1.000 en 1.500 bezoekers per dag. We hebben onze eerste buitenlandse vestiging in Den Haag en kijken nu op korte termijn ook naar andere landen”, vertelt Lieven. Leuk detail, Jeroom Snelders, bekend van het Belgische quizprogramma De slimste mens, is creatief directeur bij Foodmaker.

Impressie Foodmaker Hasselt, foto Facebook Foodmaker

Uitdaging is om de loonkosten laag te houden. Alles wordt in België in eigen beheer ontwikkeld en geproduceerd en zo vers mogelijk. Het streven is om de groenten binnen 24 uur na de oogst te hebben verwerkt. Nu gaat het nog om regulier geteelde groenten maar in de toekomst wil Lieven overschakelen naar biologisch.