Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"We willen de vraag naar bio-producten sterker vanuit de regio dekken met behulp van het bio-actieplan“

In Duitsland stijgt de vraag naar bio-producten: in 2017 alleen al met zes procent. "Een kwart van de bevolking koopt regelmatig biologische levensmiddelen. Daarbij letten de consumenten vooral op biologische producten uit de regio. Met ons bio-actieplan willen we het aanbod aan biologische producten uit Rheinland-Pfalz uitbreiden en de vraag naar bio-levensmiddelen uit de regio versterken. Zo moeten er bijvoorbeeld op scholen en bij kinderdagverblijven voortaan 50 procent lokale producten en 30 procent biologische levensmiddelen gebruikt gaan worden“, zei Ulrike Höfken, de minister van Milieuzaken van Rheinland-Pfalz, onlangs tijdens een bedrijfsbezoek bij 'Öko-Marktgemeinschaft Saar-Pfalz-Hunsrück' (ÖMG) en het 'Felschbachhof' tijdens de bio-themadagen 'Ökologischer Landbau – konkret' (biologische landbouw - concreet).

Lokale bedrijven scheppen transparantie en vertrouwen aangezien de houdingsomstandigheden evenals de productie ter plaatse direct door de consumenten na te gaan zijn. Tot de consumententransparantie hoort ook een duidelijke kenmerking, meent Ulrike Höfken verder. "Daarom zetten we ons er bij de kenmerking van dierenwelzijn voor in dat biologisch vers vlees analoog aan de biologische verse eieren het hoogste kenmerkingsniveau krijgt.“

ÖMG vormt een netwerk van telers, verwerkers en grootkeukens

De ÖMG levert bio-producten van circa veertig lokale telers aan de retail, gastronomie, keukens en kinderdagverblijven. De marktgemeenschap vormt een netwerk van telers, verwerkers en grootkeukens, neemt een centrale bundelingsfunctie op zich en vergroot zo de afzet van biologische levensmiddelen uit de regio, aldus minister Höfken. "Succesvol ondernemen en duurzaamheid gaan hier hand in hand. Om het aandeel aan biologische producten uit Rheinland-Pfalz te vergroten, subsidiëren we met ons bio-actieplan investeringen in de verwerking en verkoop van lokale producten. Met deze maatregelen willen we bestaande logistiekstructuren en daarmee ook de verkoop van producten uit de biolandbouw uitbreiden“, verklaarde de minister.

Felschbachhof zet sinds 2008 in op de bio-keuken

Ook het 'Felschbachhof' is een uitstekend voorbeeld van een bedrijf dat succesvol biologische producten uit de regio verwerkt, vertelde Höfken. Sinds 2008 is het restaurant bio-gecertificeerd en serveert het haar gasten ook groenten uit de eigen restauranttuin. „Het duurzaamheidsengagement van het Felschbachhof houdt echter niet op bij de aangeboden 'klimalight‘-gerechten in het restaurant: het hotelgebouw is klimaatneutraal en de benodigde stroom wordt zelf geproduceerd in twee blokverwarmingsinstallaties. Daarmee is het Felschbachof als duurzaam hotelbedrijf een belangrijke pionier en een voorbeeld tegelijk“, zei de minister afsluitend.

Bron: Agrar-presseportal.de 

Publicatiedatum: