Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nielsen verwacht toename aandeel online in supermarkten naar 5% in 2020

In de Nederlandse supermarkten ligt het aandeel onlineverkopen nog maar op 2%. Dat is veel lager dan in landen als het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, waar het aandeel op 6% ligt. Omdat in Nederland de internetpenetratie en de bevolkingsdichtheid tot de hoogste in Europa behoort, verwacht Nielsen dat de online markt binnen supermarkten in 2020 een aandeel van 5% bereikt zal hebben. 

Er zijn volgens Nielsen 10 drijfveren die het meest correleren met het succes van e-commerce en Nederland beschikt over bijna al deze factoren. Voeg daar nog aan toe dat de beveiligde betaalmethoden in Nederland zeer geavanceerd zijn en Nederland voldoet aan alle eisen om een grote stap voorwaarts te maken.

Aandeel online versus offline verkoop

Op dit moment liggen de online-verkopen in categorieën met zwaardere en grotere verpakkingen zoals wasmiddelen en toiletpapier relatief hoog, terwijl producten die consumenten graag willen zien en ruiken, zoals vers vlees en vers brood, minder vaak online worden gekocht. In diepvriesdeeg ligt het aandeel online op 10% en in babyvoeding op 6%. Binnen de grootste categorieën zijn er ook opmerkelijke verschillen. Consumenten kopen verhoudingsgewijs meer appelen online dan offline, net als tomaten en komkommers.

Om een grotere versnelling van online te stimuleren, zouden retailers volgens Nielsen een aantal maatregelen kunnen nemen, waaronder:
Probeer de verzendkosten niet aan consumenten door te berekenen of deze kosten voor de klant te verlagen. Dit is een belangrijke barrière om online boodschappen te doen.

Zorg voor nauwkeurige leveringstijden en voer dit uit. Dit is één van de belangrijkste punten voor het winkelend publiek - belangrijker dan het beschikbare assortiment, prijzen of promoties.

Ontwikkel een strategie om versheidsgarantie te bieden. Klanten willen weten dat de producten die ze online bestellen net zo vers zijn als wanneer ze die in de winkel zouden kopen.

Bron: Nielsen

Publicatiedatum: