Wanneer de negatieve milieueffecten van een gangbare bloemkool worden doorberekend in de prijs, komt deze fors hoger uit dan een biologische bloemkool. Dat volgt uit een praktijkcase in het rapport True Cost Accounting van ABN AMRO. 9 op de 10 Nederlanders denkt de komende vijf jaar meer te moeten gaan betalen voor boodschappen om het milieu te sparen. Slechts een minderheid, 37% van de consumenten, is daar overtuigd voorstander van. De bereidheid om voor duurzaam geproduceerde AGF te betalen ligt echter op 50%.
In opdracht van ABN AMRO deed PanelWizard onderzoek onder 2.065 consumenten. In de prijs die consumenten nu betalen voor voedsel zijn de 'maatschappelijke kosten' meestal niet verwerkt. Deze verborgen kosten, zoals de CO2-uitstoot of het verlies van biodiversiteit rond akkers, onttrekken zich aan het gezichtsveld van consumenten, producenten en supermarkten. Door het groeiende bewustzijn dat de milieu-impact van voedselproductie moet worden verminderd, staat True Cost Accounting (TCA) volgens het nieuwste rapport van ABN AMRO steeds meer in de belangstelling. Bij TCA wordt zowel de positieve als negatieve impact van een bedrijf op de omgeving inzichtelijk gemaakt. Door deze impact in geld uit te drukken, is het duidelijker welke producten vervuilend zijn.
Consument wil dat extra kosten worden ingezet voor verduurzaming keten
ABN AMRO verwacht dat het belang van TCA in de komende vijf jaar sterk toeneemt. "TCA is nog in ontwikkeling, maar wij beschouwen het als een belangrijke methode om alle positieve en negatieve maatschappelijke effecten van een voedselproduct een geldwaarde te geven en vervolgens tegen elkaar af te wegen. Vervuilende producten krijgen dan per saldo een hoger prijskaartje en worden hierdoor minder aantrekkelijk. Dit kan direct worden doorberekend in de prijs in de supermarkt, maar kan ook dienen als 'schaduwprijs'. Op basis van deze schaduwprijs kunnen boeren, verwerkers en supermarkten in gesprek gaan om concrete verduurzamingsacties te formuleren, vertelt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. "TCA biedt alle partijen de mogelijkheid weloverwogen productie- en aankoopkeuzes te maken. Consumenten zijn echter nog terughoudend om voor minder duurzame producten meer te betalen. Ze willen namelijk zeker weten dat de extra kosten die zij betalen ook daadwerkelijk worden ingezet voor verduurzaming, en niet zijn bedoeld om de winstmarges van partijen in de keten te verhogen".
Klik hier voor het rapport True Cost Accounting
Bron: ABN AMRO