Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nicoló Sparacino, BioFruit Trading:

"We willen de hele keten in eigen hand hebben"

Toen BioFruit Italy in 2001 werd opgericht, was het bedrijf nog gespecialiseerd op de teelt van citrus in de variëteiten Navelina en Washington Navel. Het bedrijf verkocht het fruit destijds alleen op de Italiaanse markt via de grootste Italiaanse supermarktketen. De expansie begon met de bouw van een 2.000 vierkante meter groot pakhuis, om concurrerender te worden en zich beter te kunnen organiseren. De eerste stap op de internationale markt was de opening van een vestiging in Berlijn in 2006. Van hieruit wordt tot op de dag van vandaag de internationale handel georganiseerd. Tegenwoordig is BioFruit Trading gespecialiseerd op de handel in bio-citrus uit Sicilië, zowel uit eigen teelt alsook van teeltpartners.

Nicoló Sparacino, CEO van BioFruit Trading

Nicoló Sparacino, CEO van BioFruit Trading, zegt: „BioFruit Duitsland is nog een deel van de Italiaanse moedermaatschappij. We bieden de Washington Navel als ons hoofdproduct aan. Het citrus wordt in Ribera geteeld en onder de merknaam Riberella verkocht. Bovendien hebben we een privémerk voor ons bio-citrus, genaamd TerraVerde." Hij vertelt verder: „Dat is bovendien de wereldwijd enige sinaasappel met een beschermde oorsprongsbenaming, gecertificeerd door de EU. BioFruit Trading is de hoofddistributeur van dit merk op de internationale markt." Naast citrus heeft BioFruit ook nog andere groenten- en fruitsoorten uit Sicilië in het assortiment. Het bedrijf levert de producten aan supermarkten, groothandelaren en aanbieders van abonnementskisten in verschillende Europese landen (Duitsland, Frankrijk, België, Nederland, Polen, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Ierland, Engeland, Zweden, Tsjechië).

Terra Verde shop

Terra Verde Shop in Berlijn

„In januari 2017 hebben we onze Siciliaanse supermarkt Terra Verde in Berlijn geopend. Dat is de eerste en enige winkel in Berlijn met uitsluitend producten van Siciliaanse herkomst. We wilden het gevoel van een boerenmarkt geven, met verse groenten en vers fruit, maar ook andere producten zoals olie, pasta en wijn", aldus Nicoló. Het doel daarbij is om de consumenten meer te betrekken bij de herkomst van levensmiddelen en de leveringsketen te verkorten.

„We willen niet slechts een deel van de leveringsketen zijn - maar ieder deel. Dat brengt veel voordelen met zich mee: kortere transittijden, voordeligere prijzen en een ideale traceerbaarheid van de producten." Een concept waar het bedrijf erg trots op is: „In onze winkel gaat men niet alleen maar inkopen doen. Het is een inkoopbeleving met kwalitatief hoogwaardige levensmiddelen, goede advisering en goede prijzen. We importeren alles direct uit Sicilië!" Dat is een concept dat de CEO graag nog verder uit zou willen bouwen. „We telen de groenten en het fruit, we verkopen B2B als groothandelaar en we hebben een eigen winkel - dat alles uit één hand is heel buitengewoon."

Toekomst voor Siciliaans citrus
De handelaar ziet het aankomende citrusseizoen zeer positief tegemoet. „We beginnen eind november met de oogst van de Navelina, de eerste Washingtons worden midden december verwacht en het seizoen loopt tot in april. Dit seizoen zal kwalitatief goed worden. Er viel niet veel regen maar we waren goed voorbereid en konden zo verliezen voorkomen. Onze watervoorziening is goed, en we hebben een irrigatiesysteem dat een goede teelt garandeert." Vanaf 20 oktober importeert het bedrijf bovendien clementines uit Calabrië. „We kunnen onze citroenen bijna het hele jaar door aanbieden, afgezien van een kleine zomerpauze." Een ander belangrijk bio-product voor BioFruit Trading is de bloedsinaasappel.

De grootste concurrent van Italië op de citrusmarkt is Spanje - een land met een grote bio-sector. „De kwaliteit van het Spaanse fruit wordt ieder jaar beter, we moeten ons dus goed voorbereiden." Desondanks denkt Nicoló dat er nog plek is voor groei op de markt voor bio-citrus uit Sicilië. „Hoewel we iets hebben geleden door de Spaanse concurrentie, zie ik geen limiet op de markt. We hebben groot vertrouwen in de kwaliteit van ons product."

Opslaghal in Sicilië

Voor verdere informatie:
Nicoló Sparacino

Biofruit Trading 
Handjerystrasse 48
12161 Berlin
Tel: +49 30 49805194 
[email protected]
www.biofruit-trading.com/