Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Organic September': de duurzame en natuurlijke trends voor 2018

De consumentenvraag naar biologische voeding heeft ervoor gezorgd dat er steeds meer van deze voeding beschikbaar is op de markt en in 2017 is de verkoop van biologische voeding dan ook met maar liefst 10,2% gestegen naar €94,6 miljoen. De Soil Association zegt dat biologisch resulteert in minder bestrijdingsmiddelen, mee vrije uitloopproducten, geen kunstmatige kleuren of conserveringsmiddelen, geen gebruik van antibiotica en geen genetische gemodificeerde producten. Producten die voldoen aan de eisen mogen het logo van de Soil Association op hun verpakking gebruiken. 

Dit zijn enkele van de nieuwste Organic September trends die helpen om aan deze vraag te voldoen:

Grasgevoerd vlees
Consumenten worden steeds bezorgder over waar hun voeding vandaan komt. Hoewel niet alle grasgevoerde koeien biologisch vlees produceren, beïnvloedt de manier waarop wordt geteeld de kwaliteit van de voeding. Een studie van het British Journal of Nutrition toont bijvoorbeeld aan dat biologisch vlees ongeveer 50% meer goede omega-3 vetzuren bevat dan niet-biologisch vlees. Het verschil bij grasgevoerde koeien is dat zij meer klaver eten. Om biologisch geclassificeerd te worden, moet het dieet van koeien uit minstens 60% vers gras bestaan. Hierdoor hebben de koeien een betere welzijnsstandaard met regelmatige toegang tot de wei - en gezondere koeien zorgen voor beter vlees. Er wordt dan ook een toename in de verkoop van grasgevoerd rundvlees verwacht.

Eetbare bloemen
Mooie bloemen toevoegen aan gerechten en drankjes is niets nieuws. Maar dit jaar wordt verwacht dat dit ook in biologische producten gebruikt zal worden, bijvoorbeeld in koffie, marshmallows en zelfs lolly's. 

De biologische supermarkt Whole Foods bevestigt dit: "Van het toevoegen van hele bloemen en bloemblaadjes tot het gebruiken van botanische smaken in drankjes en snacks, deze toptrend zorgt voor een subtiel zoete smaak en een vers aroma. Bloemen worden hierbij vaak gebruikt als kruiden, zoals in een lavender latté. Hibiscusthee is ook een onderdeel van de trend, terwijl vlierbloesem het nieuwste ingrediënt is van vele cocktails en champagnes."

Biologische kip
Ongeveer 900 miljoen kippen worden jaarlijks in het VK geslacht voor de consumptie. Om als biologisch geclassificeerd te worden, moeten kippen ten minste 70 dagen oud zijn, om er zeker van te zijn dat ze op het juiste tempo groeien, volgens The Independent. Maar de meeste conventioneel gehouden kippen worden op een 'onnatuurlijk' tempo gekweekt, in stallen of zelfs kleine hokken gehouden, en al na 35 dagen geslacht. Hoewel het duurder is, is biologische kip aantoonbaar veiliger om te eten doordat ze worden gevaccineerd en in schone, vaak vrij-uitloop bedrijven worden gehouden.

Biologische delicatessen
Het consumentenonderzoek van de Soil Association heeft aangetoond dat er dit jaar een 'dramatische' groei is in de verkoop van biologische delicatessen. Dit is inclusief verschillende gekoelde vegetarische producten, waarvan de verkoop met 27,8% gestegen is, en bier, wijn en sterke dranken, waarvan de verkoop met 8,7% toegenomen is. 

De handelsconsultant van de Soil Association, Finn Cottle, laat weten: "De vraag naar innovatieve nieuwe producten laat zien dat biologisch een brede aantrekkingskracht op voor gezondheidsbewuste consumenten. 

"Dit biedt enorme kansen voor retailers om nieuwe merken en producten in de schappen te leggen, en gebruik te maken van de biologische trend - een trend die alleen maar groter lijkt te worden. De resultaten van deze zomer tonen duidelijk aan dat als er producten zijn, de vraag ernaar vanzelf volgt."

Wortel tot steel
Wortel tot steel verwijst naar het gebruiken van de gehele vrucht of groente bij het voorbereiden van een gerecht, om zo verspilling tegen te gaan. Dit is inclusief de stelen en bladeren die anders als oneetbaar worden gezien. Onder de nieuwste recepten zijn broccoli gestoomde koolsla en bieten-groente pesto. De toekomstige trends zullen zich meer richten op tips en trucjes om biologische groenten en fruit volledig en effectief te gebruiken. 

Bron: Foodservice (Jasmine Lee-Zogbessou)
Publicatiedatum: