Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Organic Produce Summit

Biologische ingrediënten: Een creatieve aanpak is nodig om de verkoop te vergroten

Om de groei binnen de biologische sector te blijvenondersteunen, zijn creativiteit en een open mind nodig, vooral wat biologischeingrediënten betreft en hoe deze gebruikt en verkocht worden. Dat is het adviesvan drie leiders op het gebied van ingrediënten die vorige maand op de OrganicProduce Summit in Monterey spraken.

“Biologisch heeft op dit moment een marktaandeel van 23% inhet segment van verpakte salades”, vertelt Bryan Jaynes, vicevoorzitterproductmanagement en -marketing bij Taylor Farms. “Salades zijn een goedvoorbeeld van de groei van biologisch, maar niet alles is zo rooskleurig. Degroei gaat nu trager en de consumentenvraag naar biologische salades is mindergroot dan we hadden verwacht.” Daarom gaat Taylor Farms mee met de “made withorganic” trend - producten die niet 100% biologisch zijn, maar die welbiologische ingrediënten bevatten.

Lisa McNeece, vicevoorzitter industriële verkoop bijGrimmway Farms, ziet de uitdagingen maar ook de vele mogelijkheden. “We ziengroei op het gebied van handelsartikelen. We bezitten en telen op meer dan40.000 biologische hectare aan land, en dus hebben wij de volledige controle.”
McNeece ziet veel mogelijkheden in het snacksegment - met productenals boerenkoolchips, bietenchips en wortelchips met biologische ingrediënten diecentraal staan. Ze vertelt dat ouders om dit soort producten vragen enbiologisch willen om er zeker van te zijn dat hun kinderen gezonde snacks eten.McNeece zegt dat de industrie creatief moet zijn als het over biologischeproducten nadenkt.

“Cosmetica, diervoeding, toetjes, babyvoeding, maaltijdpakketten- werkelijk alles is mogelijk." Ze voegt toe: “Kun je je een biologische hotdogvan wortel voorstellen, geroosterd en met etnische kruiden? Het is mogelijk alsje een open-mind houdt.”

Als vicevoorzitter van Duurzaamheid en Marketing bij TradinOrganic heeft Joost Hamelink een globaal perspectief op het biologischeingrediënten-segment. Tradin Organic is een wereldwijde voorloper op het gebiedvan biologische ingrediënten en richt zich op het inkopen van biologischeproducten uit de hele wereld. De verkoop van Tradin is gelijk verdeeld over deVS en Europa en Hamelink is ervan overtuigd dat de trends overzee een goedevoorspelling kunnen geven van de trends die in de VS zullen komen.

Hij vertelt: “In Europa zien we dat steeds meersuperfoods - zoals chiazaden engojibessen - in kant-en-klare salades worden gebruikt, net als plantaardigeproteïnen, zoals algen en zeewier en dat er meer producten komen zonder toegevoegde suikersen zout." Wat duurzaamheid betreft vindt Hamelink dat consumenten steedsveeleisender worden en retailers reageren hierop. Om voedselverspilling tegente gaan bieden sommige retailers daarom nu ook ‘lelijke’ producten aan, zoalskromme komkommers en gek uitziende wortels, die tegen een lagere prijs wordenaangeboden. Hamelink denkt ook dat de ‘zero plastic’-beweging de manier waaropde industrie zaken doet drastisch zal gaan veranderen.

“Dit jaar opent de belangrijkste biologische retailer in Nederlandeen plastic-vrij gangpad in alle supermarkten en ze hebben dit jaar zelfs eencompleet plastic-vrije pop-up store geopend in Amsterdam. Dit betekent eengrote verandering, want deze retailers zijn zeer toegewijd om 100% plastic-vrijte worden, en ze zijn hier zeer dichtbij. Wanneer dit lukt zullen ze zich gaanrichten op de leveringsketen", zegt Hamelink.

Of al deze trends in de VS zullen komen blijft de vraag,maar Taylor Farms ziet duurzaamheid al als de sleutel tot hun biologischebedrijf. Jaynes: “Duurzaamheid is een van onze grootsteprioriteiten. We zijn ervan overtuigd dat er een belangrijke link is tussen debiologische consument en duurzaamheid: sociaal, financieel en het milieu. Wijzullen ons blijven richten op duurzaamheid." 

Publicatiedatum: