Onder het motto 'De natuur heeft de beste ingevingen – en we zouden het potentieel hiervan moeten gebruiken' presenteert het Duitse Eco Mark het zogenaamde Natural Branding. Deze moderne productmerken maakt het de groenten- en fruitbranche mogelijk om verse producten te markeren zonder de inzet van chemische toevoegingen, plastic verpakkingen of etiketten. Daarmee wordt de klanten een ecologisch en commercieel alternatief geboden om groenten en fruit individueel te kenmerken.
Tot wel 6.000 komkommers per uur
Hoe Natural Branding in de praktijk werkt kunnen klanten momenteel in de grote Duitse en enkele Nederlandse supermarkten ervaren. Daar worden namelijk al biologische komkommers, gember, mango, kokosnoten, meloenen, pompoenen, avocado's en citroenen zonder etiket of speciale verpakking aangeboden, maar ze zijn wel direct te onderscheiden van conventioneel geteelde producten.
Carsten Dillenberger toont de NB3002-machine tijdens de Fruit Logistica van dit jaar
Het Natural Branding wordt mogelijk gemaakt door de machine NB3002, die tussen de 4.000 en 6.000 komkommers per uur per laser kenmerkt. Daarbij worden er pigmenten van de bovenste laag van de schil verwijderd waardoor er een logo of tekst op de schil zichtbaar wordt - en dat zonder het product te beschadigen. Het machinetype NB3002 heeft een ingebouwde transportband. Dit maakt 'On the Fly' kenmerken mogelijk. Dat wil zeggen dat de machine de producten doorlopend kenmerkt zonder te stoppen. De software berekent automatisch de optimale bandsnelheid. Daardoor wordt de machinecapaciteit optimaal gebruikt.
Verlaging van de etiketkosten
Met Natural Branding kunnen de etiketkosten met circa 50 procent verlaagd worden. Kostbare verpakkingen worden overbodig, zodat hierbij het besparingspotentieel het grootste is. Met iedere bespaarde ton plastic vermijdt men bovendien een enorm aardolieverbruik. Tegelijkertijd daalt de CO2-uitstoot aanzienlijk. Het Natural Branding kan zo geoptimaliseerd worden dat ieder moment de maximale machinecapaciteit gebruikt kan worden.