Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Smaakt: een merk met een missie"

Alle kinderen in Nederland KidsProef

Smaakt vult met haar assortiment inmiddels al jaren het nationale supermarktschap. De consument heeft de weg naar de verantwoorde producten van het merk gevonden. Altijd biologisch, zonder geraffineerde suikers en met de juiste toegevoegde waarde. Bij dit alles staat de smaak voorop, de consument vindt het lekker. Maar Smaakt gaat verder. In dit artikel vertellen verschillende betrokkenen waarom Smaakt een merk met een missie is.

"Kennis- en inspiratiedeling over voeding levert een wezenlijke bijdrage aan het maken van een bewuste keuze over wat je als mens eet", vertelt Maarten de Leng, Directeur Commercie & Duurzaamheid van de Smaakspecialist. "Een keuze die natuurlijk voor iedereen op basis van andere motieven gemaakt kan worden. Wij geloven dat het belangrijk is dat iedereen deze keuze kan maken. Deze heeft namelijk impact op bijvoorbeeld natuur, dierenwelzijn, arbeidsomstandigheden en gezondheid. Met Smaakt hebben wij met het lesprogramma KidsProef de ambitie om een substantiële bijdrage aan dit bewustzijn te leveren. En die ambitie is torenhoog: alle kids in groep 7 in Nederland elk jaar KidsProef."



Het lesprogramma KidsProef

Het interactieve lesprogramma KidsProef is inmiddels op vele scholen gedoceerd en de deelname groeit snel. Het doel is om uiteindelijk alle basisscholen 'bewust' te maken. "Het is fijn als KidsProef in Nederland hier een motor in kan zijn", aldus Maarten. Het lesprogramma is professioneel ontwikkeld in samenwerking met docenten en wordt gedurende het hele jaar in heel Nederland door ambassadeurs gegeven. De ambassadeurs spelen een belangrijke factor bij de uitrol van het programma.

De dialoog die de Smaakspecialist intensief voert met haar klanten heeft inmiddels geleid tot een omvangrijke community. Daartoe behoren ook veel ouders die zich als ambassadeur aanmelden en het lesprogramma onder de aandacht van de eigen school in de omgeving brengen. "De ambassadeurs worden getraind en ontvangen voor elke les een KidsProef-box, die hebben ze nodig om uiteindelijk de lessen te verzorgen. Ook veel collega's hebben inmiddels voor de klas gestaan, dat geeft veel energie."

Samenwerking met de retail

Om de uitrol van het lesprogramma te versnellen wordt een intensieve samenwerking gezocht met de retail. Ook op lokaal niveau wordt steeds meer de verbinding tussen de supermarkt en de basisscholen gelegd. PLUS Supermarkten doet ook mee met het initiatief: "Het programma is een laagdrempelige en goede manier om vanuit PLUS een bijdrage te leveren aan de educatie van de kinderen in de omgeving. Zelf heb ik de verbinding gelegd met de 12 lokale basisscholen, waarbij KidsProef mij heeft gefaciliteerd en de gastlessen op de scholen heeft verzorgd. Los van het feit dat hiermee impact wordt gemaakt, heeft het ook goodwill en positieve publiciteit opgeleverd voor ons", aldus Sabine Zondag van PLUS Zondag te Pijnacker.

Sociaal ondernemerschap

"Natuurlijk krijg ik ook de vraag waarom wij dit doen en wat de motivatie is", geeft Maarten aan. "Bij de Smaakspecialist houden wij van gezond eten en staat verantwoord ondernemen centraal in de beslissingen die genomen worden. Realisme is belangrijk, maar dit gaat als social venture hand in hand met een bijdrage aan de maatschappij. Een gezond business model ligt hier aan ten grondslag. Juist dan kan op een duurzame manier de continuïteit van de organisatie worden gewaarborgd en de toegevoegde waarde worden vergroot. Dit ondernemerschap wordt doorvertaald naar merken en verantwoorde producten en de hieraan verbonden impactprogramma's zoals KidsProef, Organic Kitchen en het BioProeflokaal. Om dit alles te borgen heeft de organisatie momenteel het eindstadium bereikt van het pad naar een B-Corp certificering."

De klant centraal

Daarmee is de cirkel rond en het verdienmodel volledig verbonden aan de drive van het bedrijf en haar team. "Dit in combinatie met constant innoveren van het Smaakt assortiment, rekening houdend met marktontwikkelingen en trends, maakt de Smaakspecialist een partner die op alle vlakken echt connectie heeft met de klant", aldus Maarten. "En dat is uiteindelijk waar het om gaat!"

Voor meer informatie: www.desmaakspecialist.nl
Publicatiedatum: