Biologische consumenten verwachten milieuvriendelijkere verpakkingen

Consumenten verwachten dat biologische verpakkingen milieuvriendelijker zijn dan niet-biologische verpakkingen, zo heeft nieuw onderzoek aangetoond. Een enquête van de Soil Association, in samenwerking met England Marketing, laat zien dat 67% van de deelnemers verwacht dat biologische producten op een milieuvriendelijkere manier worden verpakt dan niet-biologische producten.

Hoewel de verpakking niet de belangrijkste motivatie is om een biologisch product te kopen, laten consumenten wel weten gefrustreerd te zijn door wat zij ervaren als de overmatige verpakking van producten. De cijfers laten ook zien dat 30% van de klanten meer biologische producten zouden kopen als deze los zouden worden verkocht, en niet voorverpakt waren.

Clare McDermott, directeur business development bij de Soil Association, vertelt dat verpakkingen snel een probleem kunnen worden voor biologische bedrijven, aangezien de vraag naar milieuvriendelijke producten steeds verder groeit. 

"Hoewel het probleem van overmatige verpakking en plastic afval de aankoopbeslissingen van biologische consumenten nog niet lijkt te beïnvloeden, is het groeiende bewustzijn hiervan wel een teken dat dit nog kan gebeuren. De hogere verwachtingen die consumenten van biologische verpakkingen hebben zijn een kans voor de biologische sector om met innovatieve oplossingen te komen waarmee ze zich van andere bedrijven kunnen onderscheiden."

De enquête toont ook aan de meerderheid van de deelnemers de voorkeur geeft aan verse producten die in papier worden verkocht. Hierbij staan recyclebaar plastic en karton op de eerste plaats, gevolgd door biologisch afbreekbaar papier. 72% van de deelnemers geeft echter ook aan dat ze het lastig vinden om te onderscheiden wanneer een verpakking recyclebaar of biologisch afbreekbaar is. 

McDermott geeft aan dat dit nog een mooie kans biedt voor producenten: "Producenten moeten consumenten vertellen over de duurzame verpakkingen die ze gebruiken, en waarom ze hiervoor hebben gekozen. Consumenten willen meer informatie dan een alleen een logo op het papier. Als producenten duidelijk kunnen maken dat ze bezig zijn met het verminderen van afval en laten zien hoe ze dit doen, kunnen ze meer klanten aantrekken." 

Ongeveer 38% van de Britten koopt wekelijks biologische producten en Finn Cottle, consultant bij de Soil Association, liet weten dat ook de data voor 2018 weer 'een stijgende lijn' laat zien.

Bron: Fruitnet (Ed Leahy) 

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.