Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Dit merk helpt winkelier om concurrentiepositie te versterken"

Nieuw bij Udea: Puur NL, altijd van Nederlandse bodem

Mei en juni zijn de maanden waarin de eerste Nederlandse groenten- en fruitsoorten uit volle grond geoogst worden. Geen toeval dat Udea juist in deze periode het nieuwste eigen merk aankondigt: Puur NL.


Puur NL, van dichtbij bijzonder

Puur NL zoekt de boeren, telers en producenten uit Nederland die geloven in kwaliteit, oorspronkelijkheid en authenticiteit. Zij voldoen niet alleen aan de biologische beginselen, maar hebben meer te bieden. Ze leveren producten met een verhaal. Puur NL brengt deze producten bij elkaar. Een assortiment bijzondere biologische producten uit de regio. Met een heldere aanduiding over de herkomst: door wie, waar en hoe wordt er met hart, ziel en grote overtuiging aan de producten gewerkt. Maar ook met de zekerheid dat de consument het beste krijgt. In smaak, kwaliteit, oorsprong en vakmanschap. Van dichtbij bijzonder.


Klik hier om deze afbeelding in een groter formaat te bekijken.

Danny Schüttler is Brandmanager private labels bij Udea. Het afgelopen jaar heeft hij zich intensief beziggehouden met de ontwikkeling van Puur NL. In dit artikel geeft hij inzicht in hoe dit merk is ontstaan en waar het merk voor staat.

Het ontstaan

"Voor het ontstaan moeten we terug naar begin 2017. Door de overname van groothandel de Zaai-ster kregen we er met Puur Noord Nederland een eigen merk bij. Dit merk vertoonde binnen het assortiment enkele gelijkenissen met het merk Proef, die we al enkele jaren in ons portfolio hebben. Twee merken is overbodig, dus er moest over een oplossing nagedacht worden. Die diende zich eigenlijk vrij snel aan. We raakten geïnspireerd door het merkconcept van Puur Noord Nederland: producten van boeren en telers uit het Noorden, voor klanten in het Noorden. Producten met een verhaal dat op de klant wordt overgebracht. Ook een deel van het Proef assortiment komt uit Nederland. Producten met een verhaal dat we niet altijd vertelden. En niet allemaal uit het Noorden. We vroegen ons af: Waarom zou iemand in het Zuiden niet van eenzelfde merkconcept kunnen genieten? Deze vraag was dé aanleiding om ons niet langer te beperken tot alleen het Noorden. Puur NL was geboren."

Waar Puur NL voor staat

Danny geeft aan dat de ontwikkeling van Puur NL best wat voeten in de aarde heeft gehad. "De krachtigste merken zijn de merken die weten wie ze zijn, daarin keuzes durven maken en de boel tot in detail op orde hebben. Dat wil ik dan ook graag terugzien in de merken die ik zelf ontwikkel. Het kostte bijvoorbeeld veel tijd om de juiste waardevolle informatie bij telers en boeren los te krijgen. Maar toen ik eenmaal zag wat we aangeleverd kregen wist ik het meteen: hiermee hebben we een onderscheidend merk te pakken."

Met Puur NL wil Udea inspelen op twee belangrijke trends:
1. In de huidige marktsituatie ondervinden bio-speciaalzaken concurrentie van de reguliere supermarkt(en).
"Vaak zijn die om de hoek gevestigd. We willen winkeliers daarom sterke merken bieden waarmee zij zich kunnen blijven onderscheiden. Merken die anders zijn dan de merken bij een normale supermarkt. Puur NL is zo'n merk. Het is altijd uit Nederland, verteld exact wie de teler is, waar deze vandaan komt en wat het product bijzonder maakt. Dit doen of kunnen reguliere supermarkten niet. Met Puur NL helpen we de winkelier om de concurrentiepositie te versterken."

2. "Verse smaakvolle en gezonde producten, die op een biologisch en duurzaam verantwoorde wijze worden gemaakt en verwerkt, vindt de consument steeds belangrijker. Dat blijkt ook weer uit de Monitor Keurmerken Retail 2017 dat onderzoeksbureau IRI vorige week publiceerde. Maar het gaat inmiddels verder. Men is op zoek naar lokaal, ambachtelijk en bijzondere producten. Wil weten wie het maakt, waar en hoe het wordt gemaakt. Puur NL voorziet in deze behoefte. Met Puur NL zorgen we ervoor dat we Nederlandse biologische telers/boeren en hun meer dan bijzondere producten en werkwijze op een voetstuk kunnen plaatsen. Zoals het hoort. Want zijn we niet allemaal trots op datgene wat uit eigen land komt?"

Wat kan Puur NL betekenen voor de winkel?

Puur NL is…
• Altijd uit Nederland & brengt consument dichtbij de oorsprong.
• Wat uw klant vandaag de dag wil (w)eten.
• Sterk onderscheidend ten opzichte van biologische merken bij reguliere supermarkten.
• Eenvoudig te herkennen.
• Een merk dat qua uitgangspunten uitstekend bij bio speciaalzaken past.

Wat gebeurt er met de merken Proef en Puur Noord Nederland?

"De Nederlandse producten van het merk Proef brengen we onder bij Puur NL. Eén voorwaarde: het moet 'Puur NL waardig' zijn. Het merk Proef blijft voorlopig bestaan voor importproducten en Nederlandse producten die niet aan de merkwaarden van Puur NL voldoen. Dit laatste proberen we zoveel mogelijk te beperken."

"Puur Noord Nederland wordt in het komende jaar vervangen door Puur NL. Het concept is gelijk. Het verschil is de grootte van het gebied waaruit we inkopen en het gebied waarin we deze producten aanbieden." Danny geeft aan dat dit voordelen biedt voor boeren en telers (meer afzet, dus meer zekerheid), voor Udea (meer productaanbod en dus breder en beter assortiment), voor de winkelier (meer leveringen aan Udea, dus versere producten) en voor de consument (één herkenbaar merk voor bio producten uit Nederland).

Beschikbaarheid: niet alle Puur NL producten jaarrond beschikbaar

Niet alle AGF-producten zijn jaarrond uit Nederland beschikbaar. "Dat klopt. Met Puur NL gaan we met de seizoenen mee. Stopt het Nederlandse seizoen, dan stopt ook de beschikbaarheid van Puur NL. We schakelen in het Udea aanbod dan automatisch over naar een import merk, bijvoorbeeld het merk Proef. We brengen onze klanten hiervan middels het Udea weekbericht op de hoogte. Maar vanuit Puur NL informeren we ook de consument over de beschikbaarheid. Waar mogelijk op verpakkingen en door een beschikbaarheidskalender aan promotiematerialen toe te voegen. Daarmee leren we de consument beter te begrijpen hoe seizoenen werken. En dus ook waarom en wanneer het merk niet meer in de winkels ligt."


Paperwise bakje voor de aardbeien van Johan Tielen uit het Limburgse dorp America. Beschikbaar van mei tot en met september.

Bewust & milieuvriendelijk(er) verpakt

Puur NL wil het milieu zo min mogelijk belasten en verpakt daarom alleen als dit de kwaliteit van het product ten goede komt. Zo duurzaam mogelijk. De bakjes van de verpakte groenten en fruit is daar het bewijs van. Door dit product te verpakken blijft de inhoud langer vers en verspillen we minder voedsel.

"Het karton van deze verpakking is gemaakt van PaperWise. Een nieuwe generatie karton met een lage milieu impact. Het wordt gemaakt van landbouwafval: stengels en bladeren die overblijven na oogst. Het is volledig composteerbaar en mag dus bij zowel bij het GFT-afval als bij oud papier. De folie en het etiket zijn ook gecertificeerd composteerbaar en mogen bij het GFT-afval. Op alle Puur NL verpakkingen staat een weggooiwijzer. Zo weet de consument precies hoe deze qua afvalwerking met de verpakking om moet gaan."


Kijk voor meer informatie over Puur NL op deze pagina.

Bestellen? Neem dan contact op met de verkoopafdeling van Udea: 0413 256700.
Publicatiedatum: