Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Onderscheidend aanbod bio-winkels essentieel volgens CEO Wessanen
"Christophe Barnouin: "Mensen gaan nu eenmaal eerder naar AH dan naar Ekoplaza"
Tholen - Onder leiding van Christophe Barnouin is er sinds 2015 heel veel veranderd binnen Wessanen. Alle niet duurzame bedrijven die Wessanen bezat zijn verkocht. Ook besloot het voedingsmiddelenconcern om Natudis te verkopen. Over de laatste zet werd tijdens de BioBorrel op maandag 18 juni een kritische vraag gesteld. Had de Wessanen-CEO het verval van biologische winkels voorzien? Christophe: "We hebben Natudis niet verkocht omdat we er niet meer in geloofden, maar we wilden ons focussen op merk- en productontwikkeling. Daarom was het beter voor Natudis om het te verkopen."
Op de daaropvolgende vraag of hij toekomst ziet voor Natudis, gaf hij dit antwoord: "Ik zie zeker toekomst voor dit bedrijf. Voor de winkels is het essentieel om een onderscheidend aanbod te blijven bieden. Focus ook op beleving. Dit is het moment om hierin te investeren."
"Consument koopt biologisch in meerdere kanalen"
De CEO liet ook in een grafiek zien dat het aandeel van de biologische winkels daalt in landen waar de biologische markt hard groeit. Christophe: "Ik ben een sterke voorstander van biologische winkels, maar de consument koopt de bio-producten inmiddels in meerdere kanalen. In de landen waar de bio-markt het grootste is, wordt het merendeel van de bio-producten in de supermarkten verkocht. Of we het nou leuk vinden of niet, mensen gaan nu eenmaal eerder naar Albert Heijn dan naar Ekoplaza. Ik ben zelf echt fan van Ekoplaza en andere natuurvoedingswinkels, maar deze trend zet waarschijnlijk nog verder door. Dit is echt een fundamentele ontwikkeling die we binnen Wessanen zien."
Donkerblauw is de moderne supermarkt, de lichtblauwe balk staat voor de 'Health Food Stores' en wit voor overig winkels.
Volgens de CEO zou het ideaal zijn wanneer de bio-consumptie overal naar gemiddeld 20 procent zou kunnen groeien. "Dan loopt de rest van de wereld meteen ook minder risico", aldus Christophe. Hij vertelde in zijn presentatie ook hoe Wessanen een visie voor duurzaamheid wil definiëren die verder gaat dan biologisch. Hij benadrukte tevens dat Wessanen zich wil onderscheiden met hun bio-producten. "Wij geloven dat het onze taak is om ons product te differentiëren. Het is aan ons om een beter product te bieden."
De BioBorrel vond plaats in Pakhuis De Zwijger (Amsterdam). Er waren zo'n tachtig aanwezigen.