Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: dm breidt bio-aanbod uit met zes merken

De concurrentiestrijd tussen dm en Rossmann gaat verder: dm breidt haar bio-aanbod nu volgens eigen zeggen met zes nieuwe merken uit en wil in de sector één van de eerste adressen worden waar men naartoe gaat. Dat meldt de 'Lebensmittelzeitung'. Nadat het assortiment in 2015 compleet herzien werd en het jarenlange partnerschap met Alnatura werd verbroken, zijn de zes nieuwe bio-merken de volgende stap binnen de veranderingen.

Tot de zes nieuwe merken horen onder andere het muesli-merk Bauckhof, delicatessenaanbieder Campo Verde en de kruidenproducent uit het hogere prijssegment Herbaria. Met deze stap 'verfijnt dm haar bio-aanbod succesvol', citeert Lebensmittelzeitung een handelsmanager. Daarmee verbreed dm het bio-aanbod in het middelste prijssegment, gezien het eigen merk 'dm Bio' reeds meer dan 430 artikelen uit het voordelige prijssegment omvat.


Dm wil bio-klanten aanspreken

"Om onze klanten een keuze te bieden, hebben we een groot aantal merken in ons assortiment", zegt dm-directeur Erich Harsch tegen Lebensmittelzeitung. "Daartoe hoort het dm-merk 'dm Bio' net zo goed als andere bio-merken. Juist de nieuwe merken moeten bio-consumenten aanspreken: ze worden deels volgens de hoogste kwaliteitsstandaard van Demeter geproduceerd en zijn daardoor duurder."

Het plan erachter: bio-consumenten, die anders inkopen doen in de biologische speciaalzaak, moeten eveneens belangstelling krijgen voor de drogisterijketen en hun levensmiddelen bij dm kopen. Volgens Lebensmittelzeitung bedroeg het bio-marktaandeel van de drogisterijbranche afgelopen jaar elf procent. "Het aandeel aan bio-levensmiddelen binnen het dm-assortiment groeit vanwege de stijgende vraag vanuit onze klanten en ligt momenteel, inclusief babyvoeding, tussen de vijf en tien procent", aldus Erich.

Rossmann en dm upgraden het bio-segment

Ook Rossman is van de partij als het gaat om de trend van bio-producten. Naast het eigen merk 'enerBio' zet Rossmann vooral in op de producten van de voormalige dm-partner Alnatura. Maar niet alleen de drogisterijen, ook andere retailers — vooral de discounters zoals Aldi en Lidl — breiden het bio-assortiment momenteel sterk uit. Het gevolg is een sterkere concurrentie.

Bio-speciaalzaken moeten met de prijzen meegaan of op andere manieren proberen om hun klanten te behouden. "We laten ons niet bang maken: de vakhandel houdt zich bezig met de bio-handel uit 100 procent overtuiging, conventionele handelaren doen in deeltijd of deelgebieden aan biologisch", zegt Ralf Schwarz, leider productmanagement van de grootste Duitse bio-handelaar Dennree, tegen Lebensmittelzeitung. Maar ook hij vindt dat de vakhandel zich nog meer op haar sterke punten moet concentreren om zich tegen de concurrentie van onder meer Rossmann en dm te weren.

Voor meer informatie: www.dm.de

Bron: Business Insider
Publicatiedatum: