Michaël Wilde (Duurzaamheidsmanager) en Paul Hendriks (Manager Verpakkingsinnovaties) namen de prijs donderdagavond in ontvangst.
Samen met haar klant ICA in Zweden begon Eosta in december 2016 als eerste in Europa met het merken van biologische avocado’s met Natural Branding. De innovatie werd wereldwijd opgemerkt en grote supermarkten in Europa haakten aan: naast ICA in Zweden ook REWE en Netto in Duitsland, Spar in Oostenrijk en Hoogvliet en Albert Heijn in Nederland. Onlangs maakte ook Jumbo bekend met Natural Branding aan de slag te gaan.
Biologische producten moet in de supermarkt te onderscheiden zijn van gangbare producten, wat er in de praktijk toe leidt dat biologische producten vaak in plastic worden verpakt. Eosta zoekt al jaren naar duurzame alternatieven, een weg die via afbreekbaar plastic, composteerbare stickers en karton uit suikerrietafval naar Natural Branding leidde.
Natural Branding is de biologische manier om groente en fruit te merken met laserlicht. De contactvrije methode is goedgekeurd door Skal, er worden geen hulpstoffen gebruikt en de methode is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1% van de energie benodigd voor een sticker.
Inmiddels worden onder andere avocado, courgette, gember, kokosnoot, komkommer, mango, pompoen en zoete aardappel verkocht met Natural Branding. Daarmee zijn 6,3 miljoen plasticverpakkingen bespaard, 88 ton plastic, 38.000 m2 papier en 396 ton CO2-uitstoot. En de teller loopt door. Inmiddels heeft Eosta de beschikking over meerdere machines.
Voor meer informatie: www.natureandmore.com