De vraag naar biologische suiker wordt aangewakkerd door een toenemende voorkeur voor biologische producten wereldwijd, het vergrote bewustzijn van consumenten over hun gezondheid, toenemende bezorgdheid over het milieu, een sterke vraag naar gezonde voeding en veranderende consumentenbehoeften. De aanwezigheid van biologische voeding en dranken is in de loop der jaren in voedselvoorzieningsketens toegenomen door de ontwikkeling van private labels en groeiende belangstelling van grote retailers zoals Wal-Mart en Tesco om biologische producten in hun assortiment door te voeren.
Ook bevorderen overheden, ngo's en boerenorganisaties in ontwikkelingslanden biologische landbouw door financiƫle steun, marktinformatie en trends in de markt voor biologisch voedsel. Ontwikkelingslanden verstrekken subsidies aan kleine boeren voor biologische landbouw. NGO's, boerenorganisaties en handelaren voeren trainingsprogramma's uit om boeren aan te moedigen biologische landbouwprincipes aan te nemen. Overheids- en NGO's zoals FiBL (Zwitserland), APEDA (India) en USDA (VS) ondersteunen conventionele boeren om over te schakelen op biologische landbouw.
Verwacht wordt dat Latijns-Amerika de leidende positie op de wereldmarkt voor biologische suiker zal behouden tot 2022, goed voor een aandeel van circa 64,5 procent.
Bron: Market Publishers