Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kroegliefde aan de basis van biologische olijfolie

Tholen - Gkazas Olijfolie wordt inmiddels bij meer dan 300 verkooppunten in Nederland, België en Frankrijk verkocht. "De kwaliteit, smaak en biologische manier van verwerken zorgt ervoor dat veel mensen zo enthousiast zijn over Griekse olijfolie", aldus Floris Reurts van Gkazas Olijfolie. "Kreta kent een zacht, Mediterraans zeeklimaat. Dit is perfect voor het telen van olijven, aangezien niets kunstmatig hoeft te gebeuren. Via deze authentieke manier van produceren kunnen wij met heel veel liefde onze olijfolie maken", zo vertelt Floris. "Daarnaast hebben we goed nagedacht over hoe wij onze olijfolie presenteren. Met veel trots laten wij duidelijk zien dat onze olijfolie Grieks is. En naast de gebruikelijke flessen, bieden wij onze olie ook aan in blikken. Het oog wil ook wat!"



Toch is het biologische aspect maar een randzaak van hoe de familie de olijfolie onder de aandacht brengt. Het gaat er voornamelijk om dat de mensen het hele verhaal kennen achter deze olijfolie en op deze manier ook echt weten wat ze eten: een zuiver en eerlijk familieproduct.

Een drankje aan de bar

Dit verhaal begint een jaar of vijftien geleden. De familie is op vakantie in Griekenland, op Kreta om precies te zijn. De twee broers en hun zusje (indertijd 12, 14 en 16 jaar oud) zitten in een bar en krijgen een drankje aangeboden van George. Wanneer hun moeder ze komt ophalen in het café, raakt ook zij aan de praat met George. Een huwelijk tussen moeder en George is het eindresultaat en zonder het toen nog te weten werd daar het fundament voor de uiteindelijke samenwerking gelegd.

George is in zijn element met zijn olijfgaarden, maar de verkoop van de olijfolie blijkt niet lucratief te zijn. Dat leidt tot verbazing onder de gebroeders Reurts, aangezien de consument in Nederland juist wel welwillend is om te betalen voor smaakvolle, goede olijfolie. Dus nemen zij het heft in handen. Uit eigen marktonderzoek blijkt de potentie voor de Nederlandse markt veelbelovend. Samen met George nemen zij een ingrijpende beslissing: de olijfolie van de familie Gkazas gaat in Nederland worden verkocht. 

Ze bundelden hun krachten en kunnen zo van elkaars krachten gebruik maken. Het bundelen van de Nederlandse kennis van zaken en het Griekse netwerk, de cultuur en natuurlijk de liefde voor olijfolie blijkt een goede zet. 



"Kwaliteit is het belangrijkst"

Maar de familie was er nog lang niet. Het blijkt hard werken en lastig om met een kwalitatief sterke olijfolie op de markt te komen. "We staan honderd procent achter ons product en doordat we het gehele productieproces in eigen hand hebben, kunnen we de kwaliteit leveren waar we zo trots op zijn", vervolgt Floris. De olijven worden met de hand geoogst door ze uit de bomen te tikken en op te vangen met netten. Vervolgens wordt de oogst direct op dezelfde dag geperst, wat de kwaliteit ten goede komt.

"Vanuit de consument is er steeds meer vraag naar natuurlijke producten en mensen zijn zich bewuster van wat ze tot zich nemen. Ze willen de achtergrond weten en daarbij is de kwaliteit belangrijker dan de prijs die ze ervoor moeten betalen. Deze ideologie sluit naadloos aan op onze olijfolie en hoe we deze produceren. Vanaf eind 2015 doen we er dan ook alles aan om de mensen over ons product en de manier van produceren te vertellen. Wij proberen zo transparant mogelijk te zijn waardoor mensen precies weten wat ze eten."

Op het moment dat de familie met het produceren van olijfolie van start gaat staat Griekenland enorm onder vuur door de economische crisis. De markt zat niet bepaald te wachten op een Grieks product. In eerste instantie was dit een lastige uitdaging. Echter is dat door de jaren omgeslagen. 

Grote plannen

Ze hebben intussen al veel bereikt, maar hebben zeker nog grotere plannen voor de toekomst. "Naast Nederland, België en Frankrijk willen we in de toekomst ook Engeland, Duitsland en wie weet welke landen nog meer gaan voorzien van Kretense olijfolie."