De populariteit van zachtfruit blijft wereldwijd groeien. De laatste tien jaar is de afzet van zachtfruit verdubbeld en de prognose voor de komende vijf jaar is zelfs nog rooskleuriger. In reactie hierop richten Oekraïense leveranciers coöperaties op om hun concurrentiepositie op internationale markten te versterken en dan met name in de EU. Volgens Ivan Kotyash van Ukrainian Fresh & Frozen Products (UFP) is biologisch zachtfruit zelfs nog interessanter voor telers omdat de vraag hiernaar minstens tweemaal zo hoog is als die naar conventioneel zachtfruit.
UFP is een wereldwijd opererend bedrijf dat diepgevroren producten uit Oekraïne verhandelt. Het bedrijf beschikt over zijn eigen plantages waar biologisch zachtfruit wordt geteeld, een eigen verwerkingsfaciliteit in Malyn (in de regio Zhytomyr, 110 km ten westen van Kiev) en een eigen logistiek bedrijf. Alle deze aspecten maken dat UFP resultaatgericht en harmonieus kan werken om het Oekraïens zachtfruit op de Europese markt aan te bieden.
"Dit seizoen hebben we op 75 hectare ons eigen zachtfruit geteeld en volgend jaar zal ons areaal met nog eens 120 hectare worden uitgebreid. We hebben ons in deze regio gevestigd om de zachtfruitteelt te ontwikkelen in een periode dat de zachtfruitsector in Zhytomyr op een laag pitje stond. Er was geen enkele verwerkingsfaciliteit ondanks de nabijheid van bossen vol wilde (biologische) blauwe bessen, bramen, vlierbessen en cranberry's, producten waar onder Europese consumenten enorm veel vraag naar is," legt Ivan uit.
Naast wild zachtfruit werkt het bedrijf ook samen met biologisch- gecertificeerde frambozen-, aardbeien-, kersen- en pruimentelers die hun producten door UFP in laten vriezen.
"We werken momenteel met grote Europese klanten maar dit is voor ons niet genoeg en we zijn dan ook altijd op zoek naar nieuwe, veelbelovende markten. Ik denk dat Azië, Noord- en Zuid-Amerika en Israël de interessantste zijn. We zijn in het bezit van het Organic Standard certificaat, wat inhoudt dat we met bioproducten kunnen werken zonder dat we hierbij de grenzen met gecultiveerd zachtfruit overschrijden."
"Iemand heeft land maar een ander heeft geld. We weten hoe we deze twee samen kunnen brengen om kwaliteitsfruit te telen en we weten ook hoe we dit fruit moeten vermarkten," vertelt Ivan Kotyash tot slot.
Voor meer informatie:
Oleg Serdyuk
Ukrainian Fresh & Frozen ProductsT: +380969071207
o.serdyuk@ufp.kiev.uawww.ufp.kiev.ua