Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Noodzakelijk voor steeds bewustere consument"

Strengere eisen en verbreding voor het EKO-keurmerk

Consumenten vinden het steeds belangrijker dat hun voedsel op duurzame wijze geproduceerd is. De omzet van producten met keurmerk steeg in het eerste half jaar van 2017 met 29 procent, zo bleek gisteren uit de cijfers van onderzoeksbureau IRI. Om houvast te bieden aan de steeds bewustere consument kondigde Stichting EKO-keurmerk gisteren verbreding van haar keurmerk aan.

"Steeds meer consumenten willen goed doen en kopen producten met keurmerken op het gebied van biologisch, fairtrade of dierenwelzijn", ziet Ronald van Marlen, bestuurslid van de Stichting EKO-keurmerk. "Er zijn wel 100 verschillende duurzaamheidskeurmerken voor voedsel, elk op hun eigen onderwerp. Met ons vernieuwde EKO-keurmerk willen we de bewuste consument houvast bieden met één allesomvattend keurmerk."
 
In heel Europa gelden dezelfde hoge eisen voor biologische voeding, die bovendien streng gecontroleerd worden. Om dit te waarborgen bestaat sinds 2012 het Europees biologisch keurmerk, het 'groene blaadje'. In de biologische wetgeving die achter dit keurmerk schuilgaat, zijn dierenwelzijn en zorg voor het milieu verankerd. Veel biologische boeren en ondernemers doen echter veel meer aan duurzaamheid dan de wet voorschrijft, bijvoorbeeld op het gebied van klimaatbeleid, verpakkingen, gezondheid en arbeidsomstandigheden. Maar ze kunnen dat nu niet op dezelfde betrouwbare manier aan hun klanten laten zien. Het vernieuwde EKO-keurmerk biedt Nederlandse ondernemers deze kans nu wel. 
 

Primeur 

Aan ondernemers en producten die het EKO-keurmerk mogen voeren, worden na de verbreding op 1 januari 2018 dus strengere eisen gesteld. Voor alle EKO-licentiehouders – van boer tot winkel – gelden vanaf 1 januari 2018 extra normen voor sociaal en eerlijk handelen. En iedere individuele ondernemer gaat jaarlijks twee extra duurzame stappen zetten. Op EKO-keurmerk.nl worden al deze ambities per bedrijf vastgelegd en getoond. Ondernemers staan bovendien samen op om nog meer extra normen vast te stellen voor het EKO-keurmerk. De biologische vleesverwerker De Groene Weg heeft hierin vandaag de primeur. Hun varkenshouders presenteren vandaag hun EKO-code met bovenwettelijke eisen voor milieu- en diervriendelijk varkensvlees. Andere sectoren, zoals de melkveehouderij, zullen snel volgen.
 

Samenvoeging

Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding juicht deze ontwikkeling toe en levert een actieve bijdrage aan de doorontwikkeling. "Wij staan voor verbreding én voor verdieping van biologisch", zegt directeur Bavo van den Idsert. EKO geeft nu versneld invulling aan dat laatste.

"De meeste bestaande keurmerken zijn aanvullend op elkaar. Met het vernieuwde EKO-keurmerk voegen wij alle belangrijke aspecten samen. Zodat voor consumenten het EKO-logo uiteindelijk synoniem wordt voor een goed product: goed voor het milieu, diervriendelijk, sociaal en eerlijk en natuurlijk lekker en gezond", zegt Van Marlen.
 
Voor meer informatie: www.bionext.nl 
Publicatiedatum: