Start-up Sour breidt uit met een nieuwe variant gefermenteerde groenten. De activiteiten zijn uitgebreid met de ontwikkeling van maaltijdmixen op basis van unieke eiwitten van de koolzaadplant. Ook heeft Sour een nieuwe zakenpartner: purpose marketeer Marjan de Jong. Daarmee wil het bedrijf meer maatschappelijke impact bewerkstelligen.
Tafelzuur
Naast de Sour Kimchi, staan sinds een paar dagen ook potjes gefermenteerde bieten en rode kool met mierikswortel en zeewier op het schap. Via groothandel Udea zijn de potjes bij onder andere Ekoplaza en Organic Food for You verkrijgbaar. De advies verkoopprijs is 3,99 euro voor potjes met een nettogewicht van 275 gram.
"Met deze variant zie je al je eten door een roze bril. Oké, de bieten en rode kool zijn natuurlijk zelf meer donkerrood of paars van kleur, maar kijk wat er gebeurt als je deze door je rijst, pastasalade of hummus roert. Of wat dacht je van roze sushi? Deze variant is volledig plantaardig, rauw, biologisch en rijk aan probiotica", aldus Marieke Smidt, oprichter van Sour.
Eiwitten van de toekomst
Door een nieuwe en unieke technologie kunnen sinds kort eiwitten uit een reststroom van de productie van koolzaadolie worden gehaald. Deze eiwitten zijn van hoge kwaliteit. En omdat koolzaad in het Nederlandse klimaat goed gedijt, draagt het niet bij aan de ontbossing van tropisch regenwoud. Dat maakt het tot duurzaam, gezond en makkelijk te verwerken product die geschikt is voor gebruik in allerlei gerechten.
Onderzoek
Het duurt nog zeker twee jaar voordat er grote volumes koolzaadeiwitten beschikbaar zijn. Deze tijd gaat Sour gebruiken om lekkere en voedzame maaltijden te ontwikkelen op basis van eiwitpoeder van de koolzaadplant. Dit doen ze met hulp van een heleboel test-koks; de Universiteit van Wageningen en onderzoeksbureau Raphaels. Deze onderzoeken worden mede mogelijk gemaakt door subsidie van de New Food Challenge. Of in de woorden van voormalig staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken: "Consumenten willen gezonder eten: minder vlees, meer plantaardig. Dat vraagt om goed en gezond voedsel dat bovendien duurzaam wordt geproduceerd. Nederland wil voorop lopen met nieuwe producten van plantaardige eiwitten. Met de New Food Challenge willen we meer nieuwe gezonde plantaardige producten in de winkel en op ons bord krijgen."
Sour wil samen met haar klanten en leveranciers het verschil maken. De missie bestaat uit drie delen:
- Stap 1: bewustwording creëren over (over)consumptie;
- Stap 2: laten zien dat met het aanpassen van het eetpatroon een grote impact kan hebben op dit probleem, specifiek met behulp van koolzaadeiwitten, verkregen uit een reststroom van de productie van koolzaadolie;
- Stap 3: anderen inspireren om ook een bijdrage te leveren aan dit probleem.
De komende anderhalf jaar wil Sour verschillende producten op basis van eiwitten van de koolzaadplant gaan testen. Jouw klanten de gelegenheid geven om deze producten uit te proberen? Stuur dan een berichtje aan Marjan ([email protected]) of Marieke ([email protected]).
Voor meer informatie: www.sour.world