Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nicoline Vaalburg, Boer Ted/Vaalburg:

"Nederlanders consumeren steeds meer knolselderij"

Tholen - Boer Ted zet zich altijd flink in om knolselderij te promoten. Hun jaarlijkse snertevent is inmiddels een bekende traditie. Media weten het bedrijf te vinden en zelf posten ze regelmatig over hun activiteiten op social media. Samen met de extra aandacht van consumenten voor voeding en gezondheid lijkt dat gunstig uit te p"Nederlanders consumeren steeds meer knolselderij" gakken voor knolselderij. "We merken dat Nederlanders meer knolselderij gaan eten. Het wordt gelukkig niet als iets ouderwets gezien maar eerder als iets speciaals", vertelt Nicoline Vaalburg.



Mooi

Nicoline maakt van de knollen ook iets heel speciaals. "Ik vind het leuk om ze mooi in te pakken en cadeau te doen. Ik postte het idee op Facebook en daar kwamen veel leuke reacties op. We hadden nog een kraam staan, dus heb ik een winkeltje opgestart waar mensen onze producten en cadeaupakketten kunnen kopen. Ook leuk en leerzaam voor onze stagiair die een opleiding in handel en logistiek volgt", vertelt ze. "Een knol is mooi van lelijkheid. Sommige mensen vinden een knol op hersenen lijken, toevallig is knolselderij ook goed voor je hersenen."



Negatieve calorieën

Directe verkoop helpt ook mee om de knolselderij te promoten is Nicolines ervaring. "Knolselderij is altijd een grote verrassing voor mensen. Ze kennen het eigenlijk alleen van de erwtensoep en zijn verbaasd als ze horen wat er allemaal mee kan in salade, soep en roerbakken. Tijdens de Dutch Agri Foodweek deden we mee aan de grootste groentekraam van Nederland. Daar liet ik de bezoekers rauwe knolselderij proeven, de mensen waren echt verwonderd dat je het rauw kunt eten.
We vertellen er ook bij dat knolselderij voor 'negatieve calorieën' zorgt. Het is vocht afdrijvend en het kost meer calorieën om te verbranden dan dat knolselderij bevat. In diëten wordt het gebruikt als vervanging van aardappelen in bijvoorbeeld stamppotten. Er kunnen ook spaghettislierten of lasagnebladen van worden gemaakt, want knolselderij is ook nog eens glutenvrij." Bij zelf verkopen hoor je ook wat er bij consumenten leeft, wat ons vervolgens inspireert en ons op nieuwe ideeën brengt.

Trends

Hoewel de trend is naar meer convenience, bemerkt Nicoline door het contact met consumenten dat mensen in het weekend weer de tijd nemen om echt te koken en ook meer bewust voedsel kopen. "Met name in de randstad is er extreem veel meer vraag naar biologisch en streekproduct. Rondom Amsterdam lijkt alles tegenwoordig biologisch en vegetarisch. Streekwinkels zijn er booming. Ook hier in de omgeving van Alkmaar zie ik dat mensen bereid zijn om om te rijden naar je winkeltje voor biologische producten." Op het bedrijf van Boer Ted telen en verkopen ze zowel biologische als reguliere producten, aardappelen, pompoen en als grootste product knolselderij. Met de eigen ontwikkelde Ovaalburgers op basis van knolselderij gaat het steeds beter. "We zien dat er langzaamaan meer vraag naar is. Er zijn wat meer groothandels die het voeren maar het ligt nog niet in de supermarkten. Het is nog wel een uniek Noord-Hollands product. Maar ook voor de Ovaalburgers zijn mensen bereid om een stukje om te rijden."

Voor meer informatie over biologische & streekproducten:
Nicoline Vaalburg
Boer Ted/Vaalburg vof
Zuidervaart 131
Zuidschermer
T: 06-10582246
[email protected]
www.tedsknolselderij.nl
@BoerTed
Publicatiedatum: