Rianne van Zandbrink heeft voor haar bachelor afstudeerthesis voor de studie Communicatie en Life Sciences aan de Wageningen Universiteit onderzoek gedaan naar de motivaties, ervaringen en strategieën van boeren om sociale media te gebruiken om een connectie te maken met burgers. Connecting Agri & Food, dochterorganisatie van DLV Advies, was betrokken bij het opstarten van deze thesis.
In het onderzoek heeft Rianne van Zandbrink diverse boeren geïnterviewd. De vijf melkveehouders, een varkenshouder en biologische geitenhouder die werden geïnterviewd vinden het met name leuk om sociale media in te zetten om de connectie met de burger terug te krijgen. Bovendien ervaren en concluderen zij op basis van reacties van burgers, dat burgers het ook leuk vinden om boeren en hun bedrijven op deze manier te volgen.
Facebook nuttig om burger te bereiken
Het gebruik van sociale media heeft als voordeel dat het veel mensen kan bereiken en om die reden verlagen media de drempel om met de burger te communiceren, mits het op de juiste manier wordt ingezet. De agrariërs die zowel een Facebookpagina als een Twitteraccount hebben, hebben ervaren dat zij meer burgers kunnen bereiken via hun Facebookpagina dan via hun Twitteraccount. Zij beschrijven Twitter als een zeer agrarisch platform waar vooral andere agrariërs actief zijn. Op Facebook bereiken zij juist de burger. Dit zijn vooral burgers uit hun eigen omgeving.
Motivatie gebruik sociale media
De geïnterviewde boeren noemen verschillende motivaties om sociale media te gebruiken: het promoten van de sector, het informeren van de burger, het creëren van goodwill, het inzetten bij uitbreiding van het bedrijf en iets te zeggen hebben als de gemeente nieuwe plannen heeft. Maar ook het plezier hebben van het gebruik van sociale media blijkt van belang bij het voortzetten van het gebruik van sociale media.
Op de hoogte
Op basis van eigen ervaringen en de eigenschappen van de platformen, in dit geval Twitter en Facebook, gebruiken boeren verschillende strategieën. Twitter blijkt een platform waar vooral veel boeren actief zijn en daar kennis met elkaar delen. Veel boeren gebruiken het dan ook om op de hoogte te blijven van wat er gebeurt in de agrarische sector. Op Facebook bereiken de boeren een heel andere doelgroep.
Bron: DLV Advies